Tillväxt och god lönsamhet

Omsättningen i det andra kvartalet uppgår till 282,5 (272,7) Mkr och rörelseresultatet (EBIT) 34,2 (34,0) Mkr, en rörelsemarginal på 12,1 procent. Kassaflödet från rörelsen uppgår till 9,3 Mkr. Likvida medel är 93,5 Mkr (75,3).

Under första halvåret har det, generellt sett, varit en god marknad och en fin efterfrågan på våra tjänster. Vi har också rekryterat många nya medarbetare till oss på HiQ, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

– Vi är en betydande aktör i Norden med många duktiga och välskötta kunder samt engagerade och ansvarstagande medarbetare. Tillsammans arbetar vi träget vidare med att förbättra vår verksamhet. Till exempel har sammanslagningen av våra två bolag i Finland till HiQ Finland och satsningen mot finanssektorn gett mycket goda resultat. Det är vi riktigt glada för, säger Lars Stugemo.

HiQs projekt handlar om att hjälpa våra kunder att förenkla och förbättra sin verksamhet med hjälp av kommunikation och teknik. HiQ har arbetat med att utveckla system, produkter och tjänster i mer än 15 år. Bland kunderna finns ledande aktörer i flera branscher som t ex myndigheter & verk, industri, telekom, försvar, spel & underhållning, finans mm.

– Teknikutvecklingen och ökad konkurrens skapar hela tiden möjligheter för nya typer av företag och tjänster. Områden som media, multimedia, underhållning och Internet utvecklas snabbt med nya tekniska lösningar. Spännande tillväxtområden för HiQ, säger Lars Stugemo.

HiQs VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten idag, onsdagen den 18 augusti klockan 09.00, på HiQs kontor på Mäster Samuelsgatan 17, 9 tr i Stockholm.

Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på www.hiq.se

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Stugemo, koncernchef och VD HiQ, tel: 08-588 90 000
Katarina Bergegård, tf informationschef, tel: 08-588 90 015, 0701-06 06 06
katarina.bergegard@hiq.se

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1000 anställda med kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm mid cap. För mer information, besök www.hiq.se.