Hissbranschen ger sitt stöd till barnen som flyr kriget i Syrien

Report this content

Medlemmarna i Hissförbundet, branschorganisationen för Sveriges hiss- och rulltrappsföretag anser att det är viktigt att näringslivet tar ett ansvar för att hjälpa människorna som flyr kriget och terrorn i Syrien. Hissförbundet har därför samlat in 175 000 kr från hissbranschen som kommer att doneras direkt till hjälporganisationen Rädda Barnens Katastroffond. Rädda Barnen finns på plats hela vägen från krigszonerna, längs flyktvägarna och gör akuta insatser för barnen som flyr kriget.

”De anställda i hissbranschen känner ett stort ansvar för det som händer i samhället. Både vad gäller tillgänglighet för t.ex. personer med funktionshinder samt säkerhet för användare av hissar och rulltrappor, men även i ett bredare perspektiv. Det känns därför naturligt för oss att hjälpa barnen som flyr från kriget i Syrien. I katastrofsituationer som detta måste vi alla gå samman och bidra med det vi kan. Vi vill nu uppmuntra andra branscher att göra liknande insatser, säger Juha Mennander, ordförande för Hissförbundet”.

Hissbranschen, är en relativt liten bransch med en omsättning på ca 6 miljarder per år och
3 000 anställda. Hissförbundet består av 29 medlemsföretag som representerar över 80 % av den svenska branschen.

För mer information, kontakta Charlotte Teglgaard, Branschansvarig Hissförbundet:
Tel 08-782 0953.

Läs mer om Hissförbundet: www.hissforbundet.se

Hissförbundet är sedan 1992 den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Hissförbundet har sitt kansli hos TEBAB, Teknikföretagens Branschgrupper i Stockholm.

Taggar:

Citat

”De anställda i hissbranschen känner ett stort ansvar för det som händer i samhället. Både vad gäller tillgänglighet för t.ex. personer med funktionshinder samt säkerhet för användare av hissar och rulltrappor, men även i ett bredare perspektiv. Det känns därför naturligt för oss att hjälpa barnen som flyr från kriget i Syrien. I katastrofsituationer som detta måste vi alla gå samman och bidra med det vi kan. Vi vill nu uppmuntra andra branscher att göra liknande insatser.
Juha Mennander, Ordförande Hissförbundet