Jungfru Maria tävlar om priset Årets utställning

Jungfru Maria tävlar om priset Årets utställning

Historiska museets utställning "Maria – drömmen om kvinnan" lockar en stor publik. Den är en bidragande orsak till att antalet besökare på museet ökade med 22 procent förra året. Nu är utställningen finalist till priset Årets utställning.

– Vi är stolta över nomineringen, säger utställningsproducent Helene Larsson. Det är många besökare som hör av sig och tackar, och berättar att de berörts av utställningen. Recensionerna har präglats av debattlust. Somliga hälsar den heliga jungfrun välkommen ut ur kyrkorummet, medan andra efterlyser mer teologi. Frågor om kulturarv i relation till religion och tro engagerar många människor.

I "Maria – drömmen om kvinnan" möter unika medeltida Mariaskulpturer nutida konstuttryck. Här finns bland annat musik av Eva Dahlgren och nyskrivna texter av författaren Maria Sveland och prästen Eva Brunne. Utställningen har bland annat uppmärksammats för att den väcker nya och gamla frågor om Mariagestalten och kvinnoideal. Nu är "Maria – drömmen om kvinna" nominerad till priset Årets utställning i Sverige.

"Genom att låta professionella kulturaktörer, med kompetenser utanför museifältet, medverka ges utställningen nya dimensioner och blir till ett allkonstverk där många sinnen tilltalas. Besökaren ges tillfälle att möta flera olika bilder av Maria – via dans, dramatik, ljus, form, skrift, fotokonst och musik.", skriver Östergötlands länsmuseum i sin nomineringstext.

Fem utställningar från olika delar av landet tävlar om priset Årets utställning. Det är "Alla ombord! – det salutogena museet" Vasamuseet, "Bohuslän – Kustland" Bohusläns museum, "Den mänskliga resan" Naturhistoriska riksmuseet, "Hem och hemlöshet" Göteborgs stadsmuseum och "Maria – drömmen om kvinnan" Historiska museet. Priset delas ut i samband med Riksförbundet Sveriges museers årsmöte 1-3 april. Tävlingen arrangeras av föreningen Forum för utställare. "Maria – drömmen om kvinnan" visas fram till den 30 november 2009.

För mer information om priset Årets utställning, se http://www.forumforutstallare.se/

Pressbilder finns att ladda ner på www.historiska.se/pressmeddelanden

Kontaktpersoner Pressansvarig: Ulrika Mannberg, tel. 08-519 557 31, mobil 070-601 45 07, e-post ulrika.mannberg@historiska.se Utställningsproducent: Helene Larsson, tel. 08- 519 556 81, mobil 070-483 37 99, e-post helene.larsson@historiska.se 1

Pressmeddelande STATENS HISTORISKA MUSEUM Administration: Storgatan 41 Tel: 08-519 556 00 Box 5428 Museibesök: Narvavägen 13-17 Fax: 08-519 557 48 114 84 Stockholm Epost: info@historiska.se Webb: www.historiska.se