Kranier från Hawaii återlämnas

Kranier från Hawaii återlämnas

Den 14 november överlämnas mänskliga kvarlevor från Hawaii som finns i Historiska museets samlingar till företrädare för ursprungsbefolkningen. Det handlar om fem kranier som fördes till Sverige i slutet av 1800-talet. Överlämnandet sker vid en ceremoni på Historiska museet.

Den 20 maj i år fattade regeringen beslut om att kvarlevorna som finns i Historiska museets samlingar får återlämnas till organisationen Group Caring for the Ancestors of Hawaii (på hawaiianska benämnd Hui Malama I Na Kupuna O Hawai´i Nei). Beslutet togs efter en anhållan från museet.

På regeringens uppdrag genomförde Historiska museet år 2006 en inventering i sina samlingar av mänskliga kvarlevor från världens ursprungsbefolkningar. Som en följd av inventeringen kontaktades museet av Group Caring for the Ancestors of Hawaii med en begäran om att få tillbaka de mänskliga kvarlevorna från Hawaii.

De fem kranierna från Hawaii kom till Sverige efter en forskningsresa på 1880-talet och har tidigare ingått i Anatomiska institutionens samling vid Uppsala universitet. År 1997 donerades de till Historiska museet i Stockholm.

I samband med ceremonin den 14 november överlämnas även 17 kranier från Hawaii som förvarats på Karolinska Institutet till den hawaiianska ursprungsbefolkningen. Välkommen att bevaka ceremonin Tid: Lördag den 14 november kl. 18.30. Möjlighet för intervjuer cirka kl. 19.30.
Plats: Historiska museet, Narvavägen 13–17, Stockholm, Guldrummet.
Medverkande: Museichef Lars Amréus, Board President, Mr William Aila Jr. Group Caring for the Ancestors of Hawaii, företrädare för Karolinska Institutet och pressansvarig på museet Ulrika Mannberg.
Anmälan: Via e-post till ulrika.mannberg@historiska.se senast den 13 november.

Enligt önskemål från Group Caring for the Ancestors of Hawaii får varken kranier eller överlämnandet av dessa filmas eller fotograferas. Vid ceremonin kl. 18.30 sker därför endast ett symboliskt överlämnande.

För mer information Ulrika Mannberg, pressansvarig, telefon 08-519 557 31, mobil 070-601 45 07, e-post: ulrika.mannberg@histoiska.se 1

Pressmeddelande STATENS HISTORISKA MUSEUM Administration: Storgatan 41 Tel: 08-519 556 00 Box 5428 Museibesök: Narvavägen 13-17 Fax: 08-519 557 48 114 84 Stockholm Epost: info@historiska.se Webb: www.historiska.se