• Historiska museet/

Ny filmhelg ”Föreställningar om funktionshinder” på Historiska museet – tretton filmer om människor med funktionsnedsättningar

Kultfilmen ”Freaks”, ”I rymden finns inga känslor”, ”Mamma jag har blivit knäpp” och ”Ludvig” är några av spel- och dokumentärfilmerna som visas under helgen den 8-9 oktober på Historiska museet i Stockholm. Tretton filmer som skildrar människor med olika funktionsnedsättningar visas. I anslutning till filmerna förs samtal om hur vår syn på vad som är normalt påverkas av filmerna och deras budskap.

I många filmer används funktionsnedsättningar som dramatiska verktyg för att skapa skräck, tragik, komik eller hjältemod. Hur skapas synen på normalitet? Vilka föreställningar tar vi med oss hem när vi har sett filmerna? Hur har filmen påverkat våra föreställningar och kunskaper om funktionsnedsättningar?

I anslutning till spelfilmerna diskuteras dessa frågor och våra föreställningar om människans likheter och olikheter, moderator är Gabriella Ahlström.

I dokumentärer och kortfilmer skildras livsvillkoren för personer med funktionsnedsättningar. Hur påverkar samhällets uppbyggnad och organisation graden av funktionsnedsättning? Moderator för dokumentärerna under lördagen är Maria Johansson ordförande för DHR och under söndagen Karin Ljuslinder, mediaforskare.

”Föreställningar om funktionshinder” är tillgänglig. Filmerna är textade och kommer att syntlokas. Hörslinga finns i filmlokalerna, diskussionerna teckentolkas och skrivtolkas. Filmhelgens besökare kan även möta representanter från 25 olika handikappförbund och ta del av förbundens egna informationsfilmer. Museets osteolog (benexpert) visar historiska spår av människor med funktionsnedsättningar.

Pressbilder finns att ladda ner på www.historiska.se/pressmeddelanden

Program och filmkatalog, se bifogade pdfer.

För mer information kontakta: Ulrika Mannberg Günther, pressansvarig Historiska museet telefon 08-519 557 31, mobil 070-601 45 07 ulrika.m.gunther@historiska.se Anna Wilson, projektledare på Historiska museet, telefon 08-519 556 30 anna.wilson@historiska.se Margareta Persson, projektledare för HAIKU, telefon 08-519 545 18, 076-723 34 62 margareta.persson@nordiskamuseet.se

Läs mer om projektet HAIKU här http://www.nordiskamuseet.se/category.asp?intLevel=2&Cat=499&CatName=Haiku&topmenu=143

Filmhelgen arrangeras i samarbete mellan Historiska museet och HandikappHistoriska Föreningen. Filmhelgen är en del av projektet HAIKU, Handikapphistoria i kulturarvet som finansieras av Allmänna arvsfonden.

Historiska museet, tel: 08-519 556 00, Epost: info@historiska.se Webb: www.historiska.se Museibesök: Narvavägen 13-17, Box 54 28, 114 84 Stockholm

Taggar: