Ny ”social” hundbricka underlättar för hundägare

Report this content

HittaVovven är en ny typ av hundbricka med QR-kod som gör det enklare och roligare att hålla reda på hunden. Med hjälp av en smartphone kan upphittaren snabbt skanna av koden och få information om både hund och ägare direkt på skärmen. Brickan innehåller även ett vanligt telefonnummer som alla kan ringa.

HittaVovven, som är utvecklad av företaget Promotheo, och försedd med en QR-kod, d.v.s. en tvådimensionell kod som kan avläsas med en smartphone (QR Reader-appen laddas ner gratis från App Store eller Android Market). När upphittaren har skannat in koden så länkas denne vidare till hundens personliga profil på nätet, där information såsom namn, ägare, adress och kontaktuppgifter finns tillgängliga. Upphittaren kan sedan välja att kontakta ägaren via e-mail, telefon eller sms.

Innehållet på hundens profilsida bestäms helt och hållet av ägaren, vilket innebär att han/hon även kan lägga upp mer detaljerad information om sitt husdjur:

”När du som hundägare registrerar dig på www.hittavovven.se får du möjlighet att skräddarsy din hunds digitala profil och identitet. Utöver kontaktuppgifter kan t.ex. beskriva din hunds hälsa och beteende, om den reagerar positivt inför nya människor, blir stressad i vissa situationer eller äter någon medicin, vilket är bra att veta direkt för den som hittar hunden. Denna möjlighet finns inte med traditionella hundbrickor”, säger Didier Rechatin, VD, Promotheo AB.

Därtill kan HittaVovven i förlängningen även fylla en social funktion och underlätta kontakten hundägare emellan, menar Didier:

”Huvudsyftet med HittaVovven är förstås att ägaren så snabbt och säkert som möjligt ska kunna återförenas med sin hund, men brickan kan även skapa sociala möten. Hundägare kan exempelvis ´hälsa´ på varandra med hjälp av brickan, och på så sätt få tillgång till varandras profiler. Kanske kan detta bli ett nytt sätt att mötas? Det är inte osannolikt att sajten används som ett socialt forum där hundägare mer aktivt tar kontakt med varandra och delar med sig av sina erfarenheter. Eller att hunden får nya kompisar”.

Eftersom alla inte har tillgång till en smartphone är brickorna även graverade med ett telefonnummer och en unik ID-kod. Allt upphittaren behöver göra är att ringa det avgiftsfria numret och därefter knappa in brickans ID-kod, sedan kopplas samtalet vidare direkt till ägaren som samtidigt får ett automatiskt sms om att hunden är återfunnen. Snabbt och smidigt.

HittaVovven-brickorna är 25 mm i diameter och tillverkade i hållbart aluminium. Priset på 79 kr inkl. moms + porto (20 kr) är lägre än många av de traditionella hundbrickorna.

För mer information, vänligen besök www.hittavovven.se.

Om Promotheo

Promotheo grundades 2003 och tillhandahåller tjänster som NyckelDirekt (350 000 distribuerade nyckelbrickor, mestadels från bilförsäkringsbolag) och PetDirekt (120 000 distribuerade husdjursbrickor, mestadels från kattägare). Den telefontjänst som används av hittavovven.se förlitar sig på samma beprövade lösning som används av PetDirekt, med tillagd funktionalitet för QR-koden.

Taggar:

Citat