Efter det stora elstoppet i Stockholm – datahallar i unik roll för att stabilisera det svenska elnätet

Report this content

I onsdags drabbades Stockholm av ett allvarligt strömavbrott. Konsekvenserna var stora för flera industrier och tunnelbane- och pendeltågstrafiken stod stilla länge. Men genom att Hives datahall i Boden bistod med att balansera upp elnätet med mer än 19 MW mildrades konsekvenserna väsentligt. – Detta visar vilken viktig roll som datahallar kan spela i att stabilisera det svenska elnätet när det inträffar stora problem. Här finns en stor potential för Sverige framöver, säger Johanna Thörnblad, Sverigechef på Hive.

Enligt Svenska Kraftnät berodde det stora avbrottet den 26 april på ett fel i samband med ett underhållsarbete i en av Svenska Kraftnäts stationer norr om Stockholm. En ytterligare konsekvens av felet var att kärnkraftsreaktorerna Forsmark 1 och 2 tvingades att stänga ner, med ytterligare elbrist och skenande elpriser som följd.

Hive driver ett av Sveriges största oberoende datacenter. Centret, som är beläget i Boden och tillhandahåller ultrastark datakraft, har unika egenskaper som gör att elförbrukningen kan minimeras på bara några sekunder. På så sätt kan Hive snabbt dela nätverkskapacitet när det behövs, som till exempel under rusningstid eller vid elavbrott.

-          Datahallar har en unik förmåga att snabbt kunna anpassa verksamheten för att balansera upp och stabilisera elnätet. För oss är det här en självklarhet och ett kanske inte så synligt - men viktigt - bidrag till samhället. Stabilitet i elnätet blir allt viktigare i ett land som är så starkt beroende av el som Sverige. Här kan landets datacenter spela en viktig roll och Hive går gärna i bräschen för den utvecklingen, säger Johanna Thörnblad.

Ökad elektrifiering av samhället tillsammans med nya förbrukningsmönster har bidragit till en kraftigt ökad efterfrågan på el. Det svenska elnätet är välutvecklat, men ett ökande behov och potentiella risker för medvetna störningar, innebär även risk för ökad instabilitet.

-          Vattenfall ser det som en viktig pusselbit i energiomställningen att uppmuntra våra elkunder att vara aktiva på Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknader. Stabiliserande resurser, som det datacenter som Hive driver, skapar förutsättningar för att introducera ytterligare fossilfri och väderberoende kraftproduktion, säger Viktor Gårdö, ansvarig för flexibilitetsprodukter på Vattenfall.

Johanna Thörnblad, Sverigechef Hive
+34 678 712 414
johanna@hiveblockchain.com

Hive är ett kanadensiskt företag som driver ett av Sveriges största oberoende datacenter. Hive bedriver verksamhet i flera länder och är noterat på Nasdaq i USA och Tyskland. Fram till i dag har Hive främst fokuserat på att framställa digitala tillgångar – men erbjuder nu sin ultrastarka datorkraft även till näringsliv och forskning.

Citat

Viktor Gårdö, ansvarig för flexibilitetsprodukter på Vattenfall