Fjorton tourspelare skänker pengar för varje birdie till Bissen Brainwalk

Under Nordea Masters som startar i morgon skänker fjorton svenska tourspelare 100 kronor för varje birdie till hjärnforskningen. Bandyprofilen Mathias ”Bissen” Larsson som fick en stroke när han var mitt uppe i en lovande bandykarriär har genom Bissen Brainwalk lockat tusentals personer att gå till förmån för Hjärnfonden. Nu engagerar han även golfeliten.

Det är golfproffsen Johan Ryström och Magnus A Karlsson som har tagit initiativet och lockat tourspelarna att stödja hjärnforskningen under Nordea Masters, Sveriges största golftävling som äger rum den 30 maj – 2 juni på Bro Hof vid Mälaren. För varje birdie skänker spelarna 100 kronor till Bissen Brainwalk och Nordea Masters stöttar med lika mycket.

-          Tack vare forskningen och att jag blev skickligt omhändertagen lyckades läkarna rädda mitt liv, säger Mathias ”Bissen” Larsson. Alla kan drabbas av en stroke och jag vill gärna bidra till att hjälpa andra som drabbas av en hjärnskada genom stöd till forskningen. Att Sveriges skickligaste golfspelare ställer upp känns enormt kul. Nu får vi hoppas på att de slår många birdie, säger Mathias ”Bissen”Larsson.

På årsdagen av sin stroke drog Mathias ”Bissen” Larsson i gång Bissen Brainwalk, en insamlingspromenad till förmån för hjärnforskningen. Utöver de återkommande promenaderna som har ägt rum på flera platser i Sverige har han engagerat stora delar av bandy-Sverige. Bandylagen i elitserien har genomfört välgörenhetsmatcher. Dessutom har han dragit igång ”Utmaningen” ett initiativ där han engagerat flera kända profiler i Sverige att utmana sig själva eller någon annan att samla in pengar till forskningen kring hjärnans sjukdomar. Insamlingsaktiviteterna har hitintills genererat 800 000 kronor.

Golfspelarna som ställer upp för hjärnforskningen är Joakim Lagergren, Björn Åkesson, Kristoffer Broberg, Joel Sjöholm, Alex Norén, Peter Hansson, Rickard Karlberg, Magnus A Carlsson, Jarmo Sandelin, Niklas Fasth, Johan Edfors, Fredrik Andersson-Hed, Joakim Haeggman och Jonas Blixt.

För mer information Sophie Ternheim, pressansvarig, Hjärnfonden

E-post: sophie.ternheim@hjarnfonden.se

Mobil: 0730 - 92 63 00

Mathias ”Bissen” Larsson

E-post: bissenlarsson@gmail.com

Mobil: 070-660 81 59

Hjärnfonden samlar in pengar till forskning och information om hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Hjärnfonden har inga statliga bidrag och är därför helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Kronprinsessan Victoria är beskyddare av Hjärnfonden.

säger Mathias ”Bissen”Larsson.