Hjärnfonden delar ut 11,5 miljoner till forskning

Hjärnfonden delar ut 11,5 miljoner till forskning

Hjärnfonden delar ut 11,5 miljoner till forskare och läkare runt om i landet. Pengarna går till forskning som ska rädda liv och ge bättre behandlingar för dem som drabbas av till exempel Alzheimers sjukdom, stroke, Parkinsons sjukdom, ALS, epilepsi, beroende och MS.

– Forskning om hjärnan är en förutsättning för att vi ska få fram nya effektiva läkemedel och behandlingar. Hjärnfondens forskningsstöd är viktiga bidrag i kampen mot lidande till följd av sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar i hjärnan. Med ökad kunskap kan fler människor få rätt diagnos och bättre förutsättningar att leva ett värdigt liv, säger Bo Ingemarson, Hjärnfondens generalsekreterare.

Hjärnfondens vision är att ingen ska behöva lida av sjukdomar, skador eller funktionsnedsättningar i hjärnan. Mer än var tredje svensk drabbas någon gång i livet av en hjärnsjukdom. Kostnaderna för hjärnsjukdomar uppgår till över 85 miljarder kronor om året, bara i Sverige. Två tredjedelar av kostnaderna beror på försämrad arbetskapacitet som följd av funktionsnedsättningar i hjärnan.

Anslagen fördelar sig mellan lärosätena enligt nedan: Karolinska Institutet, 11 anslag, 5 500 000 kronor Göteborgs universitet, 3 anslag, 1 500 000 kronor Linköpings universitet, 3 anslag, 1 500 000 kronor Lunds universitet, 3 anslag, 1 500 000 kronor Uppsala universitet, 2 anslag, 1 000 000 kronor Stockholms universitet, 1 anslag, 500 000 kronor

Presskontakt Mats Persson, Pressansvarig Mats.persson@hjarnfonden.se 018- 67 72 62 / 0730-517 553

Hjärnfonden Hjärnfonden samlar in pengar till forskning och information om hjärnan och dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Hjärnfonden delar ut stipendier och anslag till forskare för att möjliggöra eller intensifiera viktig forskning. En vetenskaplig nämnd bestående av ett 20-tal av landets främsta neuroprofessorer granskar ansökningarna. Hjärnfonden arbetar också för att öka kunskapen om hjärnan hos allmänheten genom information, föreläsningar och seminarier. Hjärnfonden har inga statliga bidrag och är därför helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärnforskning räddar liv och förbättrar livskvaliteten för drabbade och deras familjer. www.hjarnfonden.se