Hjärnfonden delar ut 26,5 miljoner kronor till svensk hjärnforskning

Hjärnfondens givare håller igång svensk hjärnforskning. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag kan fonden i veckan dela ut 26,5 miljoner kronor till 47 forskningsprojekt. Men trots att svensk hjärnforskning ligger i framkant är det alldeles för lite i förhållande till behovet och de stora samhällskostnader som hjärnsjukdomar orsakar.

När Hjärnfonden delar ut årets forskningsanslag får 47 etablerade forskare minst 500 000 kronor vardera till nya upptäckter inom Alzheimers sjukdom, barnhjärnan, depression, epilepsi, MS, Parkinsons sjukdom, stroke med flera. Det är gåvor, testamenten och donationer som gör det möjligt att finansiera svensk hjärnforskning. Fonden får inga statliga medel och statens anslag till hjärnforskningen täcker långt ifrån de behov som finns. Privatpersoner och företags engagemang och vilja att ge är fortfarande en förutsättning för att svensk hjärnforskning ska fortsätta utvecklas.

En av de forskare som får anslag från Hjärnfonden är Nils Wahlgren, en av Sveriges främsta strokeforskare och professor i neurologi vid Karolinska Institutet. Han vill med sin studie förhindra svåra skador som uppstår efter en stroke.  Idag drabbas cirka 30 000 svenskar årligen av stroke, som orsakas av en blodpropp eller blödning i hjärnan. Nils Wahlgrens forskningsprojekt handlar om att samla data och utvärdera information från de som har fått en stroke orsakat av en blodpropp och först fått behandling med trombolys, en propplösande behandling och sedan blodproppsuttagning även kallat trombektomi. Det är en avancerad metod där man avlägsnar proppen med hjälp av en komprimerad kateter, som bara utförs i Stockholm, Göteborg och Lund.

-          Studien har stor betydelse för utbyggnaden av den svenska strokevården, säger Nils Wahlgren. Vi utvärderar resultatet av behandling med trombolys i kombination med trombektomi, under en utbyggnad av strokevården i landet för att säkerställa säkerhet och effekt. Det är frustrerande och veta att vi inte behandlar alla som får stroke på ett adekvat sätt med all den kunskap vi har idag. Vi skulle kunna förhindra många svåra skador mycket bättre och med ytterligare forskning utveckla nya behandlingsmetoder.

Stroke är en av våra stora folksjukdomar och är den vanligaste orsaken till handikapp i vuxen ålder och den tredje vanligaste dödsorsaken.

-          Staten borde ta större del av ansvaret för hjärnforskningen. Vi vet att var tredje svensk kommer att drabbas av en hjärnsjukdom, var 17:e minut drabbas någon av stroke och alzheimerpatienter spås öka med 70 procent om 50 år. Vi är dessutom långt ifrån att lösa hjärnans innersta gåtor. Att stödja lovande forskare att förvandla projekt till nya stor medicinska forskningsgenombrott måste få högre prioritet, säger Gunilla Steinwall, generalsekreterare Hjärnfonden.

Om Hjärnfondens forskningsanslag
Under Hjärnfondens 20 år har över 760 forskningsprojekt fått stöd och mer än en halv miljard kronor har delats ut.  Vilka som tilldelas Hjärnfondens årliga forskningsanslag bestäms av Hjärnfondens vetenskapliga nämnd. Vetenskapliga nämnden består av 23 av landets främsta neurovetenskapliga experter som gör en noggrann granskning av ansökningarna enligt fastställda kriterier. Samtliga av alla landets sex medicinska fakulteter finns representerade. Vetenskapliga nämndens expertis är en garanti för att de projekt som stöds av Hjärnfonden är de allra främsta inom sitt område.
Förteckning vilka som har fått de utdelande medlen se www.hjarnfonden.se

Hjärnfonden stöder forskningen på två olika sätt
1) Ett- och tvååriga forskningsanslag om 500 000 kronor per år till etablerade forskargrupper inom neurovetenskap vid svenska universitet.
2) Postdoktorala stipendier, d.v.s. ettåriga stipendier som riktar sig till nyligen disputerade forskare inom neuroområdet. Stipendierna skapar förutsättningar för fortsatt forskning antingen i Sverige eller utomlands. Stipendiesumman är 280 000 kronor.

För närmare information kontakta
Sophie Ternheim, pressansvarig Hjärnfonden, sophie.ternheim@hjarnfonden.se, 0730-92 63 00
Gunilla Steinwall, generalsekreterare Hjärnfonden, gunilla.steinwall@hjarnfonden.se, 0708-33 44 71
Nils Wahlgren, professor i neurologi vid Karolinska Institutet, nils.wahlgren@karolinska.se, 0733-25 16 03

Hjärnfonden arbetar för att samla in pengar och finansiera livsviktig hjärnforskning om hjärnan, dess kapacitet och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar som orsakar stort lidande hos drabbade och deras familjer. Målet är att hitta nya behandlingar och botemedel. Hjärnfonden arbetar också för att öka kunskapen om hjärnan och dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar hos allmänheten.

www.hjarnfonden.se    Följ oss på Facebook    Följ oss på Twitter