Hjärnfonden delar ut 6 miljoner till livsviktig hjärnforskning

Hjärnfonden delar ut 6 miljoner till livsviktig hjärnforskning

Hjärnfonden delar ut närmare 6 miljoner kronor i stipendier till hjärnforskare vid universitet runt om i Sverige. Målet med dessa är att förebygga och lindra mänskligt lidande som orsakas av sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar i hjärnan.

– Forskning om hjärnan berör oss alla eftersom var tredje svensk någon gång under livet kommer att drabbas av en hjärnsjukdom. Behovet av forskning om hjärnan är således mycket stort. Därför är vi oerhört glada att kunna dela ut dessa pengar, som kommer från generösa givare och donatorer, säger Hjärnfondens generalsekreterare Bo Ingemarson.

Hjärnfonden samlar in pengar och stödjer forskning om hela hjärnan och nervsystemet. Stipendiaternas forskningsområden spänner alltifrån forskning om bland annat Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom och ALS till forskning om depression, beroende och autism.

Stipendierna avser forskning på heltid under ett år och delas ut under en ceremoni vid Värmlands nation i Uppsala den andra december. För närvarande är stipendierna på 280 000 kronor vilket betyder att Hjärnfonden delar ut närmare 6 miljoner kronor till svensk neuroforskning.

Presskontakt Mats Persson, Pressansvarig 0730-517 553, 018-67 72 62 Mats.persson@hjarnfonden.se

Hjärnfonden Hjärnfondens mål är att främja forskning och sprida information om hjärnans sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. De insamlade medlen kommer från privatpersoner, företag, skolor och föreningar. Varje år delar Hjärnfonden ut stipendier till forskare som nyligen doktorerat samt större anslag till kvalitativa forskningsprojekt. En vetenskaplig nämnd bestående av ett 20-tal av landets främsta neuroprofessorer granskar ansökningarna. www.hjarnfonden.se