Pressinbjudan till Hjärnans dag i Göteborg

Hur räddar man för tidigt nyfödda barn som riskerar att drabbas av svåra hjärnskador? Var händer inom forskningen av Alzheimers sjukdom? Hur ser framtidens strokebehandling ut? Vad betyder sömnen för hjärnan? Hur kan vi lura vår hjärna?
Den 4 november bjuder Hjärnfonden in allmänheten till ett unikt tillfälle att träffa några av Sveriges främsta hjärnforskare som berättar om banbrytande hjärnforskning, nya rön och framtida behandlingar.

Behandlingen som räddar barn
Den revolutionerande kylbehandlingen är ett av de stora framstegen inom svensk forskning som kan rädda barn som föds med syrebrist. Forskaren Mats Blennow berättar om spännande resultat från de senaste studierna nu när barnen börjat komma upp i skolåldern.

Stroke – framtidens behandling
Var 17:e minut drabbas någon i Sverige av stroke. Resultat av forskning har räddat många liv men fortfarande lider många av följderna efter stroke – hur ser framtidens behandling och rehabilitering ut? Tadeusz Wieloch , professor i neurovetenskap vid Lunds universitet och  Katharina Sunnerhagen, Professor/överläkare, Göteborgs universitet berättar mer.

Ärftliga former av demenssjukdomar
Cirka 100 00 svenskar är drabbade av Alzheimers sjukdom, en sjukdom man lever med under många år men som än så länge saknar bot. Hur ser forskningsläget ut kring Alzheimers sjukdom, en av våra största folksjukdomar? Professor Caroline Graff berättar om sin spännande forskning som utgår från patienter och familjer med ärftliga former av demenssjukdom.

Digitala medier och hjärnans utveckling
Hektisk tid för barnens hjärnor. Hur påverkar uppkopplingen till digitala medier hjärnans utveckling på gott och ont? Hugo Lagercrantz, senior professor, Karolinska Institutet och Ulrika Ådén, docent, Karolinska Institutet.

Den livsviktiga sömnen
Nya studier stödjer sömnens betydelsefulla roll för hjärnan och kroppens hälsa. Åldrandet påverkar sömnen och om vi inte sover tillräckligt riskerar vi både sämre minne, ämnesomsättning och immunförsvar. Jonathan Cedernaes, läkare och forskare, Uppsala universitet.

För fullständigt program, v.g. se länken nedan!

Datum & tid: 4 november 2014 Kl. 9:00-16:20
Plats: Göteborgs Konserthus, Götaplatsen
Program:
Anmälan: Senast fredag 31 oktober till sophie.ternheim@hjarnfonden.se

Välkomna!

Hjärnfonden samlar in pengar till forskning och information om hela hjärnan, dess kapacitet, sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Hjärnfonden delar ut stipendier och anslag till forskare och forskargrupper för att möjliggöra eller intensifiera viktig forskning. Den samlade verksamheten har inga statliga bidrag och är helt beroende av ekonomiska bidrag från privatpersoner, företag och stiftelser. Hjärnfonden har ett s.k. 90-konto, detta innebär att Svensk Insamlings­kontroll kontrollerar verksamheten.
www.hjarnfonden.se     www.facebook.com/hjarnfonden     www.twitter.com/hjarnfonden