Hjärna idag – konferens om förvärvad hjärnskada

Report this content

Den 20 november 2018 presenterar Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft och Personskadeförbundet RTP resultatet av tre års arbete i Modellprojektet kring situationen för personer med traumatisk hjärnskada. Nationella riktlinjer, Hjärnskadekoordinator och Nationellt kompetenscenter är huvudförslagen för att underlätta för personer med traumatisk hjärnskada.

I Modellprojektet, som finansieras av Arvsfonden, har ett 60-tal personer från hela landet, med egen skada och professionella, samlat in och analyserat data via vetenskaplig litteratur, kliniska studier, rapporter från tillsynsmyndigheter och fallbeskrivningar. Vi har en samstämmig bild av läget. Det finns välfungerande rehabilitering och insatser, men inte för alla och inte på alla orter i Sverige. Under arbetet har vi noterat en rad brister inom skilda verksamheter.

Vi behöver hitta nya vägar för att ta tillvara de resurser som finns för att åstadkomma en jämlik vård som håller internationell standard utifrån nuvarande kunskapsläge. Vi vill se:

Nationella riktlinjer - för rehabilitering och stöd efter traumatisk hjärnskada

Hjärnskadekoordinator - funktion för personer med förvärvad hjärnskada.

Nationellt kompetenscenter - för förvärvad hjärnskada.

Modellprojektet har granskat rehabiliteringen för barn, ungdomar och vuxna med förvärvad hjärnskada. Vi har framför allt inriktat oss på traumatisk hjärnskada efter t.ex. olyckor och fall. Vi har kartlagt hur situationen ser ut efter utskrivningen från hälso- och sjukvården, hur stödet fungerar i vardagen, hur barn tas emot i skolan, hur man kommer tillbaka i arbete och hur samordningen fungerar mellan olika samhällssektorer.

En sammanfattning av Modellprojektets förslag (och en lättläst version) finns på http://www.levamedtraumatiskhjarnskada.se/

Konferensen arrangeras gemensamt med projektet ”Hjärna tillsammans” i Stockholms län. Med fokus på medinflytande från patienter och brukare har projektet skapat en unik nätverksmodell.

På konferensen presenteras resultat från de båda projektet.

Tisdag den 20 nov, 2018, kl 9.30 – 16.30

Aula Medica, Karolinska Institutet, Nobels väg 6, STOCKHOLM

Läs mer om konferensen på

Varmt välkommen att delta vid konferensen.

Marie-Jeanette Bergvall

Modellprojektet

För mer information kontakta gärna:

Modellprojektet, projektledare Marie-Jeanette Bergvall, tel 070 206 03 51, e-post: marie-jeanette.bergvall@hjarnkraft.se

Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft är en intresseorganisation för människor med förvärvad hjärnskada och deras närstående. Hjärnkraft verkar för effektiv rehabilitering och för att minimera konsekvenserna av förvärvade hjärnskador. Förbundet arbetar för att öka kunskapen om förvärvade hjärnskador och dess konsekvenser, arbetar förebyggande och stimulerar forskning & utveckling.

Om Modellprojektet - Syftet med projektet, som finansieras av Arvsfonden, är att förbättra möjligheterna för personer med traumatisk hjärnskada att få tillgång till en långsiktig individanpassad rehabilitering, stöd och service som bidrar till god livskvalitet och möjligheter att delta i samhällslivet som andra medborgare.