Skyddsnätet brister för personer med traumatisk hjärnskada

På fredag genomförs ett nytt Hjärnskadeforum. Då diskuteras hur e-hälsa, modern teknik och case management kan underlätta samordning av rehabilitering och stöd för personer med traumatisk hjärnskada.

Ur programmet: Cathy Johnson från ”Rehab Without Walls” beskriver hur Case management byggts upp och fungerar i Storbritannien och vilka vinster man ser. Niklas Håkansson, 24 år, beskriver vilka konsekvenser han lever med sju år efter ett slag i huvudet.

Bristerna i hjärnskaderehabiliteringen dokumenterades i en undersökning av Socialstyrelsen som presenterades vid Hjärnskadeforum 2013, tillsammans med den kartläggning Hjärnkraft och RTP gjorde om brister i samhällsstödet.

Läget kan beskrivas med tre begrepp:

Röda mattan: Allt fler räddas till livet av en utvecklas akutsjukvård och efterföljande rehabiliteringsmedicinsk kompetens.

Svarta hålet: Efter utskrivning från rehabiliteringskliniken saknas en sammanhållen vårdkedja/långtidsuppföljning. Ansvaret bollas mellan olika aktörer utan samordning.

Ättestupan: Många behandlingsinsatser upphör vid 65 år.

Situationen är om möjligt än värre för barn, som dessutom möter stor okunskap i skolan.

Hjärnskadeforum 2016 arrangeras av Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft, Personskadeförbundet RTP och åtta samarbetspartners. Konferensen är en del i ”Modellprojektet” som finansieras av Arvsfonden och arbetar med att ta fram underlag för att täta luckorna i skyddsnätet för både barn och vuxna inom åtta olika samhällsområden.

Plats:     ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Tid:        Fredagen den 15 januari 2016, kl 10-17.00.

Välkommen!

För mer information:

Projektledare Marie-Jeanette Bergvall tel 070 206 03 51 E-post: marie-jeanette.bergvall@hjarnkraft.se

Moderator: Per Hamid Ghatan tel 070 717 88 62 E-post: per.ghatan@ki.se