Vad skyddar miljöministern?

Nya miljöministern Karolina Skog (MP) väljer att inte använda cykelhjälm för att "Det visat sig att bilarna tar större risker när de rör sig närmare människor med hjälm", enligt en intervju i P4 Extra av Lotta Bromée.

För oss som lever med konsekvenserna av att någon i familjen skadats i en cykelolycka känns hennes resonemang både okunnigt och ovärdigt. Vilka forskningsrapporter bygger hon sitt uttalande på? Såväl Trafikverket som NTF ( Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) står för en annan uppfattning.

Det här var ett nytt argument för oss. Inom Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft vet vi vad det betyder när livet slås i spillror för en hel familj när en anhörig skadar hjärnan. Det unnar vi ingen.

OK, om hon själv anser att hon inte vill skydda sitt huvud, det är upp till var och en att bedöma vilka risker man vill ta. Men att som politiker gå ut och ta ställning i en fråga som handlar om risken för livslånga funktionsnedsättningar känns inte så genomtänkt.

Ett annat spännande uttalande är att "Jag vet att cykeln kan vara en bra drivkraft för att bygga en stad som är säker för alla", säger hon i programmet. Vad menas med det?

För mer information:

Projektledare Marie-Jeanette Bergvall tel 070 206 03 51 E-post: marie-jeanette.bergvall@hjarnkraft.se

Taggar: