Förskola, grönsaksutmaning och frukostklubb vinner pris på Mjölkens dag

En förskola med helhetssyn, ett spel som utmanar barn att äta mer grönsaker och en frukostklubb som ger alla barn chansen till en bra start på dagen. De är de tre pristagarna som idag fick dela på Hjärta mjölks stipendium för barnhälsa.

Förskolan Hjuviks fyr i Torslanda vann 15 000 kronor för föräldrakooperativets arbete med mat, hälsa och rörelse.

JURYNS MOTIVERING:

” Föräldrakooperativet Hjuviks fyrs förskola är en förebild genom sin helhetssyn på barn, mat och hälsa. De integrerar kretslopp, natur, mat och rörelse i sin verksamhet på ett sätt som gör att barnen blir delaktiga i matlagningen och lär sig värna om naturen och om hur de själva mår.”

- Vi är otroligt glada, tacksamma och stolta över att ta emot detta fina pris, säger Charlotte Weilefors på Hjuviks fyr. Det gläder oss att vi uppmärksammas då vår pedagogik bygger på att lära barnen att umgås med och i naturen på ett naturligt och lustfyllt sätt. Detta gör vi exempelvis genom våra odlingslådor där barnen får följa odlingarna från sådd till skörd, och lyckan i att de själva få plocka upp och smaka på grönsakerna.

Marie-Louise Pihl, skolsköterska på Frejaskolan i Göteborg vann 5 000 kronor för den frukostklubb skolan har introducerat tillsammans med Röda Korsets Ungdomsförbund. När frukostklubben startade kom det 40 elever. Idag är det 100 elever som äter frukost tillsammans.

JURYNS MOTIVERING:

”Frejaskolans frukostklubb ger fler barn möjlighet att äta en hälsosam frukost – något som är viktigt både för inlärning och mående men bidrar också till gemenskap och förbättrad kommunikation på skolan. Genom att eleverna själva ansvarar för frukostklubben ger det eleverna värdefull praktisk erfarenhet.”

- Det känns fantastiskt roligt att vinna Hjärta mjölks stipendium och visa att det går att göra skillnad och förbättra barns hälsa och mående. Det är roligt att få uppmärksammat något som är positivt och som ger så mycket glädje till våra elever och personal på skolan, säger Marie-Louise Pihl.

Anna Andrée, skolsköterska på Hedenvindskolan och Bredgårdsskolan i Strömsund vann 5 000 kronor för sitt grönsaksspel ”Grönsaksutmaningen” – ett spel som får barn att våga smaka nya grönsaker.

JURYNS MOTIVERING:

” Grönsaksutmaningen är ett enkelt, lustfyllt och kreativt sätt att få barn att våga testa mer och fler grönsaker. Det har använts med goda resultat under flera år. Det an användas som ett roligt spel och även utvecklas till att inkludera andra grupper av mat.”

- Att vinna Hjärta mjölks stipendium känns toppen, säger Anna Andrée. På mina skolor har alla sexåringar fått Grönsaksutmaningen i samband med Hälsosamtalet i förskoleklass. Flera lärare har kommit och utryckt till mig att det känns som att eleverna vågar smaka på fler olika grönsaker.

Juryn bestod av:

Sara Ask, barndietist

Lotte Borgström, skolsköterska

Anna-Karin Edstedt-Bonamy, barnläkare

Jens Vikingsson, utvecklare offentliga måltider

Ann Wahlstedt, barnsjuksköterska

Läs mer om stipendiet här: http://www.mjolk.se/stipendium/

Mjölkens dag är instiftad av FN för att hylla mjölkens betydelse för folkhälsa och välstånd. Den firas över hela världen varje år den 1 juni.

Hjärta mjölk är ett initiativ av svenska mjölkbönder och mejeriföretag via LRF.

För mer information, se www.hjärtamjölk.se