Rikjukvårdsnämnden ser inte till patientens bästa

Report this content

Mot bakgrund av Rikssjukvårdsnämndens beslut gällande tillståndet att bedriva rikssjukvård uttalar Hjärtebarnsföreningens riksårsmöte den 18:e maj följande: Hjärtbarnsföreningen, som representerar familjer som har eller som haft barn med hjärtfel samt vuxna med medfödda hjärtfel, uttalar att; det är tillfredsställande att nämnden beslutat om en centralisering av thoraxkirurgin avseende barn och ungdomar samt Guch-patienter. Däremot är det med stor förvåning vi konstaterar att nämnden INTE beslutat att även epikardiella och transvenösa pacemakersättningar på Guch-patienter, och inte heller kateterinterventioner på barn och ungdomar samt Guch-patienter ska ses som rikssjukvård. Vi anser att nämnden i detta avseende inte sett till patientens bästa och därmed frångår Rikssjukvårdsutredningens intentioner och i onödan riskerar att enskilda patienter inte får den bästa vårdkvaliteten. För ytterligare information kontakta: marknadsföringschef Peter Nordqvist 070-510 76 31 peter.nordqvist@hjartebarn.org