Hjerta i medvind vässar ledningen

Report this content

Efter en period med dynamisk utveckling och stark tillväxt vässar förmedlarorganisationen Hjerta nu sitt ledningsteam.

Robert Edberg blir ny vd för Hjerta på heltid, Björn Amb tar över ordförandeklubban och Håkan Hellqvist är ny marknadschef.

Sedan starten 2009 har Hjerta utvecklats mycket starkt. Med 300 anslutna förmedlare och en omsättning på SEK 815 miljoner 2011 är Hjerta idag den största fristående aktören på den svenska förmedlarmarknaden.

- Hjerta har utvecklats till en framgångssaga och har erövrat en unik position på marknaden. Att få förtroendet att utveckla organisationen vidare är en fantastisk möjlighet och en spännande utmaning, säger Robert Edberg som tillträder som vd på heltid. Robert har varit verksam i branschen sedan 1980-talet och har gedigen erfarenhet inom de flesta områden inom försäkring och finansiella lösningar. Han har haft uppdrag som vd för bland annat Svensk Handel Fondförsäkring AB, AkademikerRådgivning i Sverige AB och har haft ledande befattningar hos bland annat Skandia, WASA, SEB och Trygg Hansa.

- Hjertas erbjudande – att erbjuda lokalt förankrade förmedlare den stora organisationens muskler och möjligheter utan att tumma på friheten – har slagit väl ut. Så väl att det nu krävs en ledning med fullt fokus på att driva och utveckla verksamheten, säger Björn Amb, som varit tillförordnad vd på deltid i två år och som nu tar över ordförandeklubban parallellt med den egna verksamheten som förmedlare.

Håkan Hellqvist får uppdraget att som marknadschef utveckla Hjertas erbjudande till marknaden.

- Vi ska bygga värde åt aktieägarna i Hjerta – våra medlemmar – och stötta utvecklingen i deras egna bolag genom att utvecklas som Sveriges bästa och mest prisvärda servicebolag, säger Håkan Hellqvist. Han är marknadsekonom och certifierad placeringsrådgivare med bred erfarenhet av en rad ledande befattningar inom finans och försäkringsbranschen, bland annat hos SEB, Länsförsäkringar och SÄKRA.

Hjerta är en serviceorganisation för 300 fristående förmedlare av försäkrings- och finanslösningar i 115 bolag med sammanlagt 500 000 kunder över hela Sverige. Organisationen har en stark lokal närvaro från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Omsättningen 2011 var 815 miljoner kronor. I Hjerta ingår även bland annat Webcap, som erbjuder branschens modernaste IT-system, samt värdepappersbolaget United Securities AB

För mer information kontakta:

Robert Edberg

VD, Hjerta