Rekord för Hjulsbro IK Sportis Camp: 400 barn och unga deltar

Report this content

Årets idrottsläger på UCS arena i Hjulsbro blir större än någonsin. Fler än 345 barn i åldrarna 7–12 år är anmälda och upp emot 60 unga ledare har rekryterats. Lägret arrangeras av föreningen Hjulsbro IK i samarbete med Sportis och genomförs under vecka 25. Lägret är öppet för alla, oavsett om man är medlem i Hjulsbro IK eller inte.

De senaste åren har Hjulsbro IK noterat en 15–20 procentig ökning av deltagare varje år. I år deltar nästan 400 barn och unga under lägret.

— Vi arrangerar lägret för nionde året i rad och har aldrig upplevt ett sånt tryck. Det är fantastiskt att så många barn och unga intresserar sig för idrott och vill delta, säger Christian Jonsson, kanslichef på Hjulsbro IK.

— I takt med att fler har anmält sig har vi också aktiverat fler unga ledare i åldrarna 15–18 år. De är viktiga förebilder och brukar få en jättefin relation till barnen, fortsätter Christian Jonsson.

Under veckan kommer lägerdeltagarna få testa på 15–20 olika aktiviteter, exempelvis fotboll, innebandy, cheerleading och dans. Det kommer också finnas en wipe out-hinderbana, hoppborg, Pokémonjakt och bordtennis.

Lägret är sommarens höjdpunkt för många och är en snackis hela året. Till och med färgen på årets deltagarkit är ett samtalsämne bland barnen under våren.

I linje med kommunens idrottspolitiska program

Linköpings kommun konstaterar i sitt idrottspolitiska program "Aktiv hela livet" att en majoritet av Sveriges barn och ungdomar rör sig för lite, vilket har resulterat i att den fysiska och psykiska statusen har försämrats. Den ökande hälsoklyftan lyfts också fram som en av vår tids största samhällsutmaningar.

— Det känns bra att vi som förening är med och bidrar till ökad rörelseglädje hos Linköpings barn och unga. Vi har från start öppnat upp lägret för icke-medlemmar och förhoppningsvis är det några som upptäcker det roliga med idrott och föreningsliv och vill fortsätta, säger Anna Lilliehjort, ordförande för Hjulsbro IK.

Christian Jonsson, kanslichef Hjulsbro IK
Mejl: christian.jonsson@hjulsbroik.se

Följande aktiviteter arrangeras under lägret:

Fotboll
Innebandy
Gymnastik
Dans
20 m lång uppblåsbar hinderbana
Utmaningen
Uppblåsbar hinderbana "wipeout"
Sportisloppet (med blöt målgång)
Pokémonjakt
Drömrummet: kreativitet, rita och berätta
Playzone-områden med bl a bordtennis, badminton, dragkamp, discgolf, speedshooting, nattduellen, cornhole etc.

Hjulsbro IK grundades 1930 och är en idrottsförening med både brett och spets. Idag har föreningen drygt 1200 medlemmar inom sektionerna fotboll, innebandy och bordtennis. Föreningen har en fotbollsarena i Ullstämma/Hjulsbro, i södra Linköing.

Taggar: