Gustaf och Ebba Wedén, Öja Gård, Stora Sundby utsedda till Årets Leverantör Lamm 2022 av HKScan

Utmärkt djuromsorg, stor noggrannhet och fina produktionsresultat gör att HKScans inköpsavdelning har utsett Gustaf och Ebba Wedén, Öja Gård utanför Stora Sundby i Sörmland till Årets Leverantör Lamm 2022.

HKScans nomineringar av årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare. Genom att utse vinnare inom olika kategorier, så som nöt, gris och lamm, vill HKScan lyfta branschen, sprida kunskap och visa på goda exempel inom svensk djuruppfödning.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScans leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, Inköpsdirektör Djur HKScan Sverige.

Årets leverantör Lamm 2022

Gustaf och Ebba är duktiga och lyhörda lammleverantörer som levererar fina lamm till HKScan. De för en bra och tät dialog med oss om marknaden och HKScans behov. Tillsammans med sin fru Ebba har Gustaf idag 250 tackor. Utöver lammen har de även drygt 40 st. vattenbufflar som bidrar till egen tillverkning av buffelmozzarella.

- Gustaf och Ebbas arbete genomsyras av stor omsorg och noggrannhet och jag tycker de får ihop helheten på ett bra sätt. Jag är imponerad över deras driv och planer för utveckling framåt, säger Elisabeth Svensson, Affärsområdeschef på HKScan.

Elisabeth beskriver Öja Gård som en lammproduktion med fina djur och två producenter som är måna om att allt ska bli bra och rätt.

- Vi känner oss väldigt hedrade att få ta emot priset Årets Leverantör Lamm 2022. Vi har byggt upp verksamheten och försökt ta bra, långsiktiga beslut på vägen. Tillsammans med mycket arbete har det lett till goda resultat, vilket känns roligt, säger Gustaf och Ebba Wedén på Öja Gård.

__________________________________________________________________________

Om Öja Gård
Gustaf köpte gården 2009 och bara något år senare tog han över 40 st. får från sin föräldragård. Runt 2019 drog Gustaf ned på antalet tackor både för att finjustera alla processer och göra en stor ombyggnation av den gamla ladugården. Syftet med ombyggnationen var att förbättra miljön och ventilationen för tackorna, men också för att skapa förutsättningar för effektivare utfodring och enklare hantering av djuren. Idag har gården ca 250 tackor som går i den ombyggda ladugården och ligghallen. Tackorna är renrasiga finull samt korsningar Finull/Dorset och Finull/Dorper. Under januari föds ca 350 lamm på Öja som alla säljs till HKScan. Gustaf och Ebba följer lammens utveckling noga och tar beslut med stöd av data som är insamlat under flera år. Att ha en bra planering skapar jämnare resultat, vilket är positivt både för HKScan och producenten.

Utöver lammproduktionen har Gustaf och Ebba sedan 2012 även ett antal vattenbufflar på gården. Deras buffelmozzarella har serverats av flera av Sveriges främsta kockar. Förutom lammverksamheten brukar gården ca 200 hektar åker, varav 60 hektar arrende. De odlar höstvete, korn och vall. 100 hektar skog hör också till gården.

Om utnämningen Årets Leverantör
Nomineringen till Årets leverantör görs av HKScans inköpare, som dagligen är ute och besöker företagets 6 000 leverantörer. De nominerade leverantörerna bedöms enligt olika kriterier, bland annat för sitt arbete med att främja djurens naturliga beteende och hälsa, för sin förmåga att kunna anpassa produktionen till den svenska köttkonsumtionen, samt för sin framåtanda och driv att kontinuerligt vilja utveckla och förbättra sin verksamhet.

__________________________________________________________________________

För ytterligare information:

Magnus Lindholm, Direktör Inköp Djur HKScan Sverige, tele 0511 254 17
Elisabeth Svensson, Chef CR & Comms HKScan djurinköp, tel 044 19 40 63
Gustaf Wedén, Årets Leverantör Lamm 2022, tel 070 768 77 64

På HKScan gör vi livet godare, idag och imorgon, och vårt strategiska mål är att växa som ett mångsidigt livsmedelsföretag. Med över 100 års erfarenhet tillverkar våra nästan 7000 medarbetare lokalt producerad mat och våra välsmakande och ansvarsfullt producerade produkter utgör en del av konsumenternas måltider, både till vardag och fest. För oss på HKScan innebär ansvar kontinuerlig utveckling och konkreta insatser inom hela värdekedjan. Som en del av vår klimatplan Zero Carbon har vi som mål att uppnå netto noll klimatavtryck, från gård till konsument, i slutet av 2040. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Våra starka varumärken omfattar HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® and Rose® och strategiska partnerskap som Kivikylän®, Tamminen® and Boltsi®. År 2021 uppgick nettoomsättningen för det börsnoterade HKScan över 1,8 miljarder euro