Håkan och Andreas Tufvesson i Eslöv, utsedda till Årets Leverantör Gris 2022 av HKScan

God djuromsorg samt fokus på goda produktionsresultat och långsiktig utveckling gör att HKScans inköpsavdelning utsett Håkan och Andreas Tufvesson och företaget Granepig AB i Skåne, till Årets Leverantör Gris 2022.

HKScans nomineringar av årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare. Genom att utse vinnare inom olika kategorier, så som nöt, gris och lamm, vill HKScan lyfta branschen, sprida kunskap och visa på goda exempel inom svensk djuruppfödning.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScans leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, Inköpsdirektör Djur på HKScan Sverige.

Årets Leverantör Gris 2022
Bröderna Håkan och Andreas Tufvesson driver en smågrisproduktion som kännetecknas av en stark framåtanda, goda personalrelationer och lyhördhet för marknadens behov.

- Vi har ett mycket bra samarbete med Håkan och Andreas. Kontinuerlig utveckling av verksamheten är i fokus för dem vilket ger en långsiktighet som är till nytta för båda parter, säger HKScans inköpare Anna Månsson som nominerade bröderna Tufvesson och Granepig AB till Årets Leverantör Gris 2022.

-Det är alltid roligt med positiv uppmärksamhet kring det jobb man gör, vi känner oss hedrade och stolta över att vi, med en så pass stor besättning, tar hem den här titeln i år, säger Håkan Tufvesson.

__________________________________________________________________________________________________________

Om Granepig AB
Håkan och Andreas driver Granepig AB vars verksamhet omfattar 3 olika gårdar; Granedal i Dalby med ca 1000 suggor och V. Hundsäng med 1 200 suggor. Dessa anläggningar producerar ca 1200 smågrisar i veckan vilket motsvarar närmare 64 000 smågrisar per år. Smågrisarna levereras till tre andra gårdar i välfungerande mellangårdsavtal. På Klemedstorp i Eslöv, som ingår i verksamheten sedan 2013, bedrivs bland annat ca 230 ha växtodling i form av foderspannmål till framför allt V. Hundsäng. Granepig är självförsörjande på foder tack vare alternativa foderråvaror som t ex mejeriprodukter.

Under senare år har företaget investerat i egna energilösningar i form av ett vindkraftverk och solceller vilket i sin tur lett till att man nu kan producera mer energi än man själv gör av med. Nästa steg i företagets utveckling är integration av slaktsvinsstall med ca 5200 platser på en ny fastighet, en etablering som man nyligen fått miljötillstånd för.

Om utnämningen Årets Leverantör
Nomineringen till Årets leverantör görs av HKScans inköpare, som dagligen är ute och besöker företagets 6 000 leverantörer. De nominerade leverantörerna bedöms enligt olika kriterier, bland annat för sitt arbete med att främja djurens naturliga beteende och hälsa, för sin förmåga att kunna anpassa produktionen till den svenska köttkonsumtionen, samt för sin framåtanda och driv att kontinuerligt vilja utveckla och förbättra sin verksamhet.

För ytterligare information:

Magnus Lindholm, Inköpsdirektör Djur, HKScan Sverige, tel 0511-254 17
Elisabeth Svensson, Chef CR & Comms HKScan djurinköp, tel 044-19 40 63
Håkan Tufvesson, Granepig AB, Årets Leverantör Gris 2022, tel 070-3968718

På HKScan gör vi livet godare, idag och imorgon, och vårt strategiska mål är att växa som ett mångsidigt livsmedelsföretag. Med över 100 års erfarenhet tillverkar våra nästan 7000 medarbetare lokalt producerad mat och våra välsmakande och ansvarsfullt producerade produkter utgör en del av konsumenternas måltider, både till vardag och fest. För oss på HKScan innebär ansvar kontinuerlig utveckling och konkreta insatser inom hela värdekedjan. Som en del av vår klimatplan Zero Carbon har vi som mål att uppnå netto noll klimatavtryck, från gård till konsument, i slutet av 2040. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Våra starka varumärken omfattar HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® and Rose® och strategiska partnerskap som Kivikylän®, Tamminen® and Boltsi®. År 2021 uppgick nettoomsättningen för det börsnoterade HKScan över 1,8 miljarder euro