HKScan lanserar vegetariskt sortiment under sitt största varumärke Scan

HKScan fortsätter att utvecklas som mångsidigt livsmedelsföretag genom att för första gången lansera vegetariska produkter under sitt mest välkända varumärke Scan. Idag efterfrågar fler konsumenter en mer varierad kost och intresset för produkter baserade på svenska råvaror ökar. Samtidigt skapar satsningen på vegetariskt nya utvecklingsmöjligheter – både för HKScan och för det svenska lantbruket.

I över hundra år har HKScan producerat marknadens bästa kött- och charkprodukter. Nu bygger koncernen vidare på sin expertis och närvaro i hela värdekedjan, genom att tillverka goda och enkla vegetariska produkter under sitt mest välkända varumärke Scan. Jämte Mamma Scans köttbullar och falukorv kommer Scan att erbjuda vegetariska bullar, färs och korvar tillverkade på samma sätt – av svenska råvaror, från svenska gårdar, och med god smak och hög kvalitet.

- Genom att lansera smakrika vegetariska versioner av våra klassiker vill vi ge fler möjligheten att äta god och varierad mat tillverkad av råvaror från svenska gårdar. Att möta konsumenternas efterfrågan är ett naturligt led i vår strategi för att bredda vår verksamhet och skapa nya utvecklingsmöjligheter, säger Lars Appelqvist, vd för HKScan Sverige.

HKScan har byggt sin framgång på att vara lyhörda för vad konsumenterna vill ha, för att erbjuda ett brett och varierat sortiment som tilltalar många. De senaste åren har utvecklingen gått mot att svenskarna äter alltmer varierat. Det är en förändring som HKScan omfamnar och följer. Samtidigt som ett breddat produktutbud är ett sätt för koncernen att nyttja sin upparbetade infrastruktur och expertis inom förädling för att skapa möjlighet till diversifiering och ett mer mångsidigt erbjudande – både för HKScan och för svenska bönder.

- I en alltmer oförutsägbar omvärld vill vi fortsätta att utveckla hela den svenska värdekedjan och ta ansvar från gård till gaffel. Detta gör vi genom att ta fram produkter från fler proteinkällor och genom att fortsätta stärka och utveckla infrastrukturen för svensk livsmedelsproduktion, avslutar Lars Appelqvist, vd på HKScan Sverige.

Utöver ett breddat produktsortiment för organisk tillväxt fokuserar HKScan på att utveckla nya koncept och samarbeten. Tack vare gedigen erfarenhet och starka nätverk ser HKScan goda förutsättningar att skala upp produkter och koncept med potential, genom partnerskap och investeringar i andra företag. Delägarskapet i Gårdsfisk är ett exempel på ett sådant samarbete.

Scans nya vegetariska produkter har funnits tillgängliga i butik sedan vecka 11.

För ytterligare information:

Mediejour HKScan Sverige: +46 8 725 85 10

HKScans mål är att växa som ett mångsidigt livsmedelsföretag. Vi har över 7 000 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, foodservice, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2020 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.