Lika gott! Scan lanserar vegetarisk chorizo och salsiccia gjorda på svenska råvaror

Svenska råvaror blir allt viktigare när konsumenten väljer vegetariska produkter i butiken*, vid sidan av god smak** och pris. Nu lanserar charkexperten Scan två vegetariska varianter av korvfavoriterna Chorizo och Salsiccia, tillverkade i Halmstad av svenska gula ärtor.

Scan lanserade växtbaserade versioner av sina älskade klassiker köttbullar och falukorv förra våren och höstens lansering kompletterar sortimentet i färskvaruhyllan med kryddiga och smakrika korvar.

Vegetarisk Salsiccia 220 g

Mild och smakrik. Gjord på svenska gula ärtor, smaksatt med örter, vitlök och citron. Ovo-vegetarisk.
I butik från och med september.

Vegetarisk Chorizo 220 g

Het och kryddig. Gjord på svenska gula ärtor, smaksatt med paprika, jalapeño och vitlök. Ovo-vegetarisk.
I butik från och med september.

*Food & Friends Matrapporten 2022
**Euromonitor, Rise of Plant Based Eating and Alternative Proteins 2021

För ytterligare information:

Charlotta Abrahamsson, Communications Manager HKScan, charlotta.abrahamsson@hkscan.com

Med mer än 110 års erfarenhet gör vi på HKScan livet godare – både idag och imorgon. Vårt strategiska mål är att växa till ett mångsidigt livsmedelsföretag. Våra hemmamarknader är Sverige, Finland och Danmark där våra drygt 5400 medarbetare framställer ansvarsfullt och lokalt producerad mat under välkända varumärken som Scan, Pärsons, Bullens, HK, Kariniemen, Via och Rose. Vi arbetar mot en mer klimatvänlig livsmedelsproduktion och vårt Zero Carbon-mål är en värdekedja med netto noll klimatavtryck i slutet av 2040. HKScan är börsnoterat och för 2022 uppgick nettoomsättning till drygt 1.8 miljarder euro.