• HKScan Oyj/

Paret Eriksson och Hälla Gård i Sundsvall utsedd till Årets Leverantör Lamm 2020 av HKScan

Djuromsorg, öppenhet och fina produktionsresultat gör att HKScans inköpsavdelning utsett Thomas och Jeanette Eriksson, Hälla gård i Liden utanför Sundsvall, till Årets Leverantör Lamm 2020.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScans leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, Operativ Chef HKScan Sverige.

Årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnare utses bland HKScans 7 000 djurleverantörer. Nomineringen till Årets leverantör har skett av HKScans inköpare, som dagligen är ute och besöker våra leverantörer. De nominerade leverantörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Bra djuröga och aktivt arbete för att främja djurens naturliga beteende och hälsa.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Leverantör Lamm 2020
Thomas och Jeanette Eriksson är två mycket duktiga lammuppfödare som besitter stor kunskap som de gärna delar med sig av till sina kollegor. Deras stora driv i frågan om god köttkvalitét och tillväxt reflekterar deras ständigt goda resultat på lammen. Thomas och Jeanette är engagerade i Fåravelsförbundet och Lammproducenterna och brinner för att utveckla och förbättra den svenska lammproduktionen för såväl små som stora lammföretagare. Vi på HKScan är glada att de vill samarbeta med oss som leverantörer och gården nominerades av inköpare Lars Nilsson.

Fakta om Hälla gård
Hälla gård i Liden utanför Sundsvall ligger i Medelpad och är en familjegård som varit i Thomas släkts ägo sedan mitten av 1600-talet. Gården omfattar 40 hektar åkermark och 10 hektar bete. Allt grovfoder till de 150 tackorna odlas på gården. De tidiga lammen på säsongen, de så kallade vårlammen, säljs till HKScan medan höstlammen säljs direkt från gård till konsument. Thomas och Jeanette lägger mycket tid på att marknadsföra svenskt lammkött och alla dess fördelar. Hälla gård är en av deltagarna i HKScans satsning Gårdsinitiativet som har som mål att reducera klimatpåverkan, öka den biologiska mångfalden och minska växtnäringsläckaget i framtidens köttproduktion.

– Vi är stolta och tacksamma för att vårt arbete uppmärksammas.  Det ger oss ny energi att fortsätta vårt arbete med att föda upp förstklassiga lamm och förhoppningsvis inspirera fler att satsa på lammproduktion säger årets vinnare Thomas och Jeanette.

Magnus Lindholm, Operativ Chef HKScan Sverige, telefon: +46 (0)511 254 17

Elisabeth Svensson, Chef CR & Comms HKScan djurinköp, telefon: +46(0)44 19 40 63
Thomas Eriksson, Årets Leverantör Lamm 2020, telefon: +46(0)70
551 67 52

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 000 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2019 hade HKScan en omsättning på 1,7 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.