Delårsrapport januari - juni 2001 HL Display AB (publ)

Delårsrapport januari - juni 2001 HL Display AB (publ) · Koncernens omsättning ökade med 22 procent till 511,9 (419,1) MSEK. · Resultatet före skatt blev 35,9 (20,8) MSEK, en ökning med 73 procent. · Investeringstakten lägre än tidigare år. [REMOVED GRAPHICS] Delårsrapport januari till juni 2001 Omsättning och resultat Koncernens omsättning uppgick under perioden januari-juni till 511,9 (419,1) MSEK, en ökning med 22 procent jämfört med motsvarande period 2000. Orderingången är fortsatt god och genomsnittsordern ökar kontinuerligt. Cirka 50 procent av omsättningen faktureras i Euro-anknutna valutor. HL Display har under juli månad säkrat merparten av de prognostiserade inflödena i Euro för perioden juli 2001 till januari 2003. Resultatet före skatt för delårsperioden blev 35,9 (20,8) MSEK. Valutaeffekter har, jämfört med föregående år, förbättrat resultatet före skatt med 6,2 MSEK. PVC-priserna har sjunkit och ligger på lägre nivåer än under förra året, men fortsatt på en historiskt sett hög nivå. Resultatet har påverkats positivt med 3,0 MSEK tack vare lägre PVC-priser i jämförelse med föregående år. I jämförelse med föregående år bör även beaktas att HL Display per 6 månader 2000 hade erhållit 4,5 MSEK i återbäring från SPP. Förvärv och avyttringar Under perioden har inte några nya förvärv eller avyttringar av bolag genomförts. Investeringar År 1998-99 genomfördes större investeringar i samtliga produktionsenheter. Detta möjliggör en lägre investeringstakt än tidigare år. Under perioden uppgick nettoinvesteringar i anläggningstillgångar till 25,7 (28,6) MSEK. Planenliga avskrivningar uppgick till 22,1 (18,7) MSEK. Finansiell ställning Likviditeten uppgick den 30 juni 2001 till 21,2 (10,2) MSEK. Soliditeten uppgick till 45,4 (49,2) procent, vid årets ingång 47,6 procent. Personal Medelantalet anställda var under perioden 822 (757), vid periodens slut 839 (772). Utsikter för 2001 Som meddelats i tidigare rapporter förväntas för helåret 2001 en resultatförbättring jämfört med 2000. Vinstmarginalen kommer dock inte att nå det långsiktiga målet på 10-15 procent över en konjunkturcykel. Tillväxtmålet, en genomsnittlig tillväxttakt på minst 20 procent, verkar möjligt att nå i år. En mer preciserad prognos kommer att lämnas i samband med 9- månadersrapporten. Den fullständiga delårsrapporten, inklusive Anders Remius marknadskommentar, kan beställas vi a www.hl-display.com eller per telefon 08-683 73 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/16/20010716BIT00330/bit0002.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/07/16/20010716BIT00330/bit0002.pdf Hela rapporten