Delårsrapport januari - mars HL Display AB (publ)

Delårsrapport januari - mars 2001 HL Display AB (publ) · Koncernens omsättning ökade med 19,7 procent till 240,1 (200,5) MSEK. · Resultatet före skatt blev 10,2 (5,7) MSEK. [removed Grapghics] Delårsrapport januari till mars 2001 Omsättning och resultat Koncernens omsättning uppgick under perioden till 240,1 (200,5) MSEK, en ökning med 19,7 procent jämfört med motsvarande period 2000. Av HL Displays omsättning exporteras 84 procent. Cirka 70 procent av koncernens omsättning är beroende av valutakursfluktuationer. 50 procent faktureras i Euro-anknutna valutor. Den senaste tidens försvagade krona har medfört att valutakursförändringar påverkat omsättningen positivt med 4,1 procent eller 9,9 MSEK. Periodens resultat före skatt blev 10,2 (5,7) MSEK. Valutaeffekter har, jämfört med föregående år, förbättrat resultatet före skatt med 4,2 MSEK. Jämfört med motsvarande period föregående år har resultatet påverkats positivt med 1,8 MSEK då priset på koncernens största råvara PVC har fallit. En medveten satsning på organisation och metodik för produktutveckling förväntas garantera framtida innovationer och därmed fortsatt utveckling för HL Display. Marknad Lanseringen av konceptet för varuexponering, OptishopTM, utgjorde en milstolpe i HL Displays historia. Alltjämt i samma nisch som vid bolagsstarten 1954 har bolaget utvecklats från tillverkare av prislappshållare, via datalistföretag till 2001 års ledande varuexponeringsföretag. Genom den kompetens i produktion, produktutveckling och säljled som byggts upp genom åren har HL Display förutsättningar att uppfylla kundernas ökade krav och önskemål. Genom en konsekvent geografisk expansion kan de multinationella kunderna mötas på de flesta lokala marknader där de är verksamma. Mot denna bakgrund har en successiv uppgradering av säljkåren, genom nyrekrytering och utbildning, varit strategiskt viktigt. Mot slutet av 2001 förväntas denna omställning till Key Account Mangement vara genomförd i de större säljbolagen. Förvärv och avyttringar Under perioden har inte några nya förvärv eller avyttringar av bolag genomförts. Investeringar Under perioden uppgick nettoinvesteringar i anläggningstillgångar till 15,7 (15,6) MSEK. Planenliga avskrivningar uppgick till 10,9 (9,2) MSEK. Finansiell ställning Likviditeten uppgick den 31 mars till 24,5 (18,2) MSEK. Soliditeten uppgick till 44,1 (46,9) procent, vid årets ingång 47,6 procent. Aktiedata Resultatet per aktie efter full skatt uppgår för den senaste 12- månadersperioden till 3,80 (4,20) SEK. Eget kapital per aktie var vid periodens slut 30,48 (28,08) SEK. Det totala antalet aktier uppgår till 7 688 872. Personal Medelantalet anställda var under perioden 817 (741), vid periodens slut 825 (759). Bolagsstämma Styrelsens förslag till utdelning på 1,40 SEK per aktie fastställdes vid årets ordinarie bolagsstämma den 19 mars 2001. Utsikter för återstoden av året För helåret 2001 förväntas en resultatförbättring jämfört med 2000, men inte i nivå med de långsiktiga målen. Över en konjunkturcykel ska HL Display uppnå en genomsnittlig tillväxttakt på 20 procent per år med en vinstmarginal på 10-15 procent. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/18/20010418BIT00620/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/18/20010418BIT00620/bit0002.pdf