HNA Tourism Group förvärvar 51,3 procent av de utestående aktierna i Rezidor Hotel Group

DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT OFFENTLIGT UPPKÖPSERBJUDANDE

Pressmeddelande från HNA Tourism Group Co., Ltd.

7 december 2016

Den 27 april 2016 offentliggjorde HNA Tourism Group Co., Ltd. (”HNA Tourism Group”) att HNA Tourism Group hade ingått avtal med Carlson Hospitality Group, Inc. om att förvärva samtliga aktier i Carlson Hotels, Inc. (”Carlson Hotels”) (”Förvärvet”). Förvärvets fullbordande var villkorat av erhållandet av erforderliga myndighetsgodkännanden och andra sedvanliga villkor för fullföljande.

Det sista villkoret för Förvärvets fullbordande erhölls den 2 december 2016, och HNA Tourism Group har idag den 7 december 2016 fullbordat Förvärvet. Carlson Hotels innehar 51,3 procent av de utestående aktierna och rösterna (exklusive bolagets innehav av egna aktier) i Rezidor Hotel Group AB (publ) (”Rezidor”). Förvärvets fullbordande innebär att HNA Tourism Group passerar budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i Rezidor, vilket HNA Tourism Group i enlighet med 3 kap. 1 § lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden måste offentliggöra. Detta pressmeddelande utgör ett sådant offentliggörande. HNA Tourism Group är nu skyldigt att offentliggöra ett budpliktsbud avseende de resterande utestående aktierna i Rezidor eller sälja av sitt innehav i Rezidor till under 30 procent inom fyra veckor från fullbordandet av Förvärvet, dvs. senast den 4 januari 2017.

HNA Tourism Group har erhållit ett uttalande från Aktiemarknadsnämnden (se uttalande AMN 2016:10) om att priset i ett sådant möjligt erbjudande inte ska understiga den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Rezidor-aktien under de 20 börsdagar som föregått dagen för offentliggörandet av ingåendet av avtalet om att förvärva Carlson Hotels, vilket offentliggjordes den 27 april 2016. HNA Tourism Group kommer inom föreskriven tid att återkomma med ytterligare information gällande ett möjligt budpliktsbud.

HNA Tourism Group har i samband med Förvärvet anlitat J.P. Morgan och Benedetto, Gartland & Company som finansiella rådgivare samt Hogan Lovells och Advokatfirman Lindahl som legala rådgivare.

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 7 december 2016 klockan 20.10 (CET).

Om HNA Tourism Group

HNA Tourism utgör ett dotterbolag till Fortune Global 500-företaget HNA Group och tillhandahåller ett brett spektrum av tjänster. HNA Group bildades 1993 och har sedan dess utvecklats från att vara ett regionalt flygbolag baserat på Hainan, till att bli ett globalt företag med över 90 miljarder dollar i tillgångar, 30 miljarder dollar i årliga intäkter och nästan 200 000 anställda världen över men i framförallt Nordamerika, Europa och Asien. Efter samgåendet med Carlson Hotels driver och investerar HNA Tourism i nästan 2 000 hotell med fler än 300 000 rum fördelade på flera stora marknader.

Viktig information

Detta pressmeddelande är inte ett offentligt uppköpserbjudande om förvärv av aktier i Rezidor Hotel Group AB (publ). Den som uppnår eller passerar budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i ett bolag vars aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad måste i enlighet med 3 kap. 1 § lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden offentliggöra att budpliktsgränsen passerats. Detta pressmeddelande utgör ett sådant offentliggörande.

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen äga företräde.

Mediakontakt

För HNA Tourism Group: