Hobby slog försäljningsrekord  på Elmia-mässan

Report this content

Modellåret 2015 har fått bästa tänkbara start för Hobby husvagnar. När den nyligen avslutade branschmässan Elmia Husvagn Husbil summeras, är resultatet bättre än någonsin.

– Vi hade som mål att sälja 100 enheter under mässdagarna. Resultatet blev drygt 130 sålda vagnar, vilket vi givetvis är mycket nöjda med, säger Mats Svensson, vd för Hobby Caravan.

Enligt Mats Svensson ska framgångarna tillskrivas Hobbys duktiga åter-försäljare runt om i landet.

– Vi har hela året pratat om att vi ska kraftsamla på Elmia-mässan och så blev det också. Överhuvudtaget är responsen från våra återförsäljare väldigt stark. Allt handlar om ett lagarbete. Även om vi centralt har idéer så är vi helt beroende av vårt återförsäljarnät. Jag är otroligt stolt över det vi tillsammans har presterat, fortsätter Mats.

Modellårets 2015 bjuder på en mängd nyheter från Hobby, där den största är ett nytt modellprogram som heter ”OnTour”. Det är lättkörda vagnar som är något mindre i storleken och har en prislapp som är riktigt attraktiv. Tillsammans med det övriga modellprogrammet kan nu Hobby visa upp vagnar som täcker allt ifrån små enkla vagnar till riktigt stora lyxboenden.

– Om vi tittar på sålda vagnar av 2015 ser vi att det är jämnt fördelat mellan små och stora vagnar. Sedan flera år tillbaka är barnfamiljer en mycket stark kundgrupp och för dem har vi en mängd intressanta alternativ, inte minst vad gäller planlösningar.

Vad väger tyngst när kunderna väljer husvagnar idag?

– Att man kan erbjuda service och support. Vi har närmare 30 återförsäljare runt om i landet som på ett professionellt sätt jobbar för att husvagnsägandet ska vara enkelt för våra kunder. ”Auktoriserad svensk Hobby-återförsäljare” är en kvalitetsmärkning som vi har jobbat med i flera år och som ger våra kunder stor trygghet.

Mats Svensson,vd, 0708-174820, mats.svensson@hobbycaravan.se

Fakta om Hobby

Hobby är världens största tillverkare av husvagnar och har sin fabrik i Fockbek, Tyskland. Företaget grundades 1967.

Sortimentet omfattar idag 61 husvagnsmodeller fördelat på sex serier samt 24 husbilar i fyra serier. I Tyskland har

Hobby drygt 23 procent av marknaden och i Sverige 27,11 (juli 2014). Det gör Hobby till marknadsledande i såväl

Sverige, som Europa. 2013 omsatte Hobby totalt 194 miljoner euro (149 genom husvagnar, 45 via husbilar).

Taggar: