Nu blir vi Höga Kusten Airport

– med direktkoppling till järnväg

Höga Kusten Airport är det nya namnet på Kramfors/Sollefteå flygplats. Namnbytet sker i samband med att tillgången till en större marknad öppnas när tågtrafiken på Botniabanan/Ådalsbanan kommer igång i augusti 2012.

Bytet av namn har diskuterats under en tid och nu har en enig bolagsstyrelse med stöd av ägarna fattat beslutet att byta namn till det mera gångbara Höga Kusten Airport.

– Det här ligger i linje med att destinationen Höga Kusten idag innefattar alla fyra kommunerna i Ångermanland. Vår flygplats blir ett naturligt nav i destinationen i och med att vi också har en järnvägsstation kopplad direkt till flygplatsen. Det ökar möjligheterna för många fler att ta sig till och ifrån flygplatsen och vidare inom Höga Kustenområdet och längs Norrlandskusten med snabbtåg, säger Tomas Jansson vd för flygplatsbolaget som ägs gemensamt av Kramfors och Sollefteå kommun.

Höga Kusten är ett starkt varumärke och en välkänd turistdestination. Höga Kusten Airport ligger strategiskt mitt i området. Flygplatsen har idag inrikestrafik, i första hand till/från Stockholm och Gällivare.

– Kapacitetsmässigt har vi idag möjlighet att ta emot flygplan upp till MD 80- och Boing 737-klass och med den mindre flygplatsens flexibilitet kan vi kombinera hög teknisk och säkerhetsmässig kapacitet med unika möjligheter till skräddarsydda lösningar för flygbolag och researrangörer, konstaterar flygplatschefen Anders Eriksson.

För ytterligare information:

Tomas Jansson 070-605 45 46