H Intressenters förslag till styrelse i Höganäs AB (publ)

H Intressenter AB (”H Intressenter”), som innehar mer än 90 procent av aktierna och rösterna i Höganäs AB (publ) (”Höganäs”), har lämnat följande förslag till extra bolagsstämman den 28 oktober 2013.

H Intressenter föreslår, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omval av Alrik Danielson, Peter Gossas, Jenny Lindén Urnes och Erik Urnes samt nyval av Staffan Bohman, Kurt Jofs, Kristian Sildeby och Lars Wedenborn som styrelseledamöter samt val av Staffan Bohman som styrelseordförande.

Detta innebär att H Intressenter föreslår att styrelsen skall bestå av åtta stämmovalda ledamöter.

Informationen är sådan som Höganäs AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 oktober 2013 kl 08.00.

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens. I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att t ex skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening. Företaget, som grundades 1797, hade under 2012 en omsättning på 6 700 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista.
För ytterligare information, besök vår hemsida www.hoganas.com.