• Höganäs/

HÖGANÄS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2008: MYCKET SVAG MARKNAD I FJÄRDE KVARTALET - SATSNING PÅ NY FORSKNING OCH UTVECKLING

Höganäs försäljningsvolym minskade med 28 procent under fjärde kvartalet p g a en mycket svag marknad. Tillsammans med tidigare aviserade kostnader för avgångsvederlag och avtalspensioner i samband med personalminskning, medförde detta ett negativt rörelseresultat för fjärde kvartalet. På kort sikt förväntas marknaden vara fortsatt svag. På längre sikt ser utsikterna dock goda ut. Nuvarande låga produktionstakt i komponentindustrin medför ökat intresse för att utveckla nya metallpulverapplikationer. Dessutom sker stora satsningar på forskning och utveckling inom nya användningsområden. Höganäs erhöll i december ett forskningsbidrag från Vinnova för utveckling av en ny typ av bränsleceller.

Idag publicerar Höganäs AB bokslutskommuniké för 2008. Företagets nettoomsättning under fjärde kvartalet minskade från 1 418 Mkr till 1 353 Mkr, motsvarande -4,6 procent. Försäljningsvolymen minskade med 28 procent jämfört med fjärde kvartalet 2007. Volymerna föll brant i alla regioner, inklusive Asien och Sydamerika där försäljningen fortfarande var god under tredje kvartalet. Den kraftiga nedgången i bilindustrin efter sommaren accentuerades ytterligare under fjärde kvartalet. Dessutom ledde kreditåtstramning och industriell oro till lagerjusteringar och en betydande konsumtionsminskning inom de flesta andra branscher. Detta innebar en efterfrågeminskning under november och december av tidigare aldrig skådat slag för Höganäs produkter.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -32 Mkr (132). Den negativa avvikelsen föranleddes framför allt av volymminskningen. Den senare gav också upphov till betydande metallagerförluster och lagernedskrivningar, eftersom den sammanföll med kraftiga prisfall på järnskrot och vissa legeringsmetaller, i synnerhet molybden. I de fall det finns fungerande säkringsmarknader, såsom för nickel och koppar, motverkades lagerförlusterna av metallsäkringsvinster. För järnskrot och metaller som molybden och kobolt finns inga fungerande säkringar, vilket innebar att betydande lagerförluster inte kunde utjämnas. De negativa avvikelserna uppvägdes i viss mån av lägre kostnader för stålskrot. Positiva valutadifferenser till följd av svagare svensk krona utjämnades av negativt resultat av valutasäkringar.

Under helåret uppgick nettoomsättningen till 6 103 (5 838) Mkr, en ökning på 4,5 procent, främst p g a prishöjningar och högre metallpristillägg. Volymtillväxten för helåret var negativ, -3,3 procent. Exklusive försäljningen till Kobelcos kunder var omsättningsökningen 3,4 procent, medan volymminskningen var -4,7 procent. Nettoresultatet för helåret var 393 Mkr (431), en minskning med 9 procent. Styrelsen föreslår en kontant utdelning om 3,00 kr/aktie (6,25).

Höganäs koncernchef Alrik Danielson kommenterar:
”Första halvåret 2009 kommer att kännetecknas av en fortsatt mycket svag marknad. Mot bakgrund av det agerar vi genom att skära i kostnader, senarelägga investeringar och hålla hårt i vårt kassaflöde. Samtidigt är det glädjande att Höganäs tillsammans med partners erhåller forskningsbidrag inom ett högintressant område som bränsleceller. Detta visar att Höganäs satsning på forskning och utveckling inom metallpulver och pulverteknisk produktionsteknik är viktig, och att den bygger en plattform för kommersiell verksamhet inom framtidsområdet miljövänliga energisystem.”