Höganäs Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2011

Rekordnivå för försäljningen och ytterligare steg framåt inom prioriterat marknadssegment

VD Alrik Danielsson kommenterar rapporten för det andra kvartalet:

– Höganäs fortsätter visa god tillväxt och hög lönsamhet. Andra kvartalet kännetecknades av negativa volymavvikelser i Asien p g a Japankrisen, vilka emellertid motverkades av betydande oförutsedda leveranser till Hoeganaes Corporation (GKN).

Rörelsemarginalen förbättrades jämfört med första kvartalet 2011 och var mycket god, även om den var ännu bättre motsvarande period föregående år, då vi drog fördel av betydligt svagare svensk krona.

Vi har flyttat fram våra positioner inom segmentet Brazing (lödning) under kvartalet, genom ett licensavtal med en tysk tillverkare, vilket ger oss vår egen högkvalitativa lödpasta. Detta innebär att vi tar ytterligare steg i arbetet med att komma närmare våra slutkunder som utvecklingspartner.

Andra kvartalet 2011 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 1 869 Mkr (1 783) under kvartalet, vilket är 5% högre än föregående år. Försäljnings-volymen var 8% högre. Efterfrågeläget var bättre än samma period föregående år i både Europa och Amerika, medan det var sämre i Asien, främst p g a konsekvenserna av tsunamin i Japan. Till följd av en olycka vid Hoeganaes Corporations (GKNs) anläggning i USA har som en engångsföreteelse ca 10 000 ton halvfabrikat och färdigvaror levererats dit under kvartalet. Exklusive dessa extra leveranser var försäljningsvolymen totalt sett i nivå med föregående år.
  • Rörelseresultatet var 302 Mkr (333) och resultat efter skatt 217 Mkr (246). Högre försäljningsvolymer påverkade resultatet positivt medan förstärkningen av den svenska kronan hade negativ effekt.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för kvartalet till 6,24 kronor (7,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 247 Mkr (222).

1 januari – 30 juni 2011 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 3 639 Mkr (3 331) under perioden, vilket är 9% högre än föregående år. Försäljningsvolymen var 9% högre.
  • Rörelseresultatet var 584 Mkr (615) och resultat efter skatt 425 Mkr (453).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för perioden till 12,21 kronor (13,02).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 263 Mkr (316).
  • Nettoskuldsättningsgraden har sedan årsskiftet ökat till 31% från 24%, p g a kontantutdelning.
  • Utsikterna är sammantaget oförändrade jämfört med den bedömning som lämnades i delårsrapporten för första kvartalet. Marknaden väntas vara fortsatt stark i Asien och Sydamerika. Nedgången i Asien under andra kvartalet bedöms vara temporär. En gradvis förbättring väntas i Nordamerika, medan det europeiska marknadsläget är svårbedömt, även om utsikterna för exportindustrin fortsatt ter sig gynnsamma i det korta perspektivet.

Höganäs den 19 juli

Höganäs AB (publ)

Webbsänd telefonkonferens

Alrik Danielson, CEO, och Sven Lindskog, CFO, presenterar kvartalsrapporten vid en telefonkonferens den 19 juli 2011 kl 10.30

Presskonferensen kommer att webbsändas på; www.hoganas.com / Investor Relations / Conference Call. Denna är öppen för journalister, analytiker och investerare.

Deltagare är välkomna att ringa in på +46 (0)8 505 598 12, +44 (0)207 108 6303 eller

+1 8666 765 870.

Presentationen kan laddas ned på bolagets hemsida: www.hoganas.com.

Notera

Informationen är sådan som Höganäs ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2011 kl. 09.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Alrik Danielson, VD och koncernchef, 042-33 80 00
Sven Lindskog, Finansdirektör, 042-33 80 00

Höganäs i korthet

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens.

I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att t ex skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening. Företaget, som grundades 1797, hade under 2010 en omsättning på 6 671 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista.

För ytterligare information besök vår hemsida www.hoganas.com.