Höganäs Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2012

- Bra start på 2012 och framsteg inom ytbeläggningssegmentet

VD Alrik Danielsson kommenterar rapporten för det första kvartalet:

– Marknaden var som väntat förhållandevis svag i Europa under första kvartalet, medan återhämtningen i Asien fortsatte efter ett 2011 som påverkades negativt av tsunami och översvämningar. På en volatil marknad lyckades vi slå vakt om såväl försäljning som resultat och kassaflöde, trots märkbar negativ valutapåverkan. Försäljningsvolymerna var något lägre än 2011, men vid jämförelsen ska man beakta att första kvartalet 2011 var ett exceptionellt starkt kvartal då vi rapporterade 11% volymtillväxt jämfört med första kvartalet 2010. Samtidigt gläder vi oss åt att utsikterna för 2012 är något mer positiva i jämförelse med den bild vi hade i höstas.

Våra investeringar i forskning och utveckling har fortsatt att generera resultat. Tillsammans med en indisk kund har vi utvidgat användningen av laser för ytbeläggning till att fungera även för så kallade ventilsäten. Detta öppnar nya marknadssegment för våra ytbeläggningspulver, såväl inom fordonsindustrin som annan industri. Det ökar också vår övertygelse om det rätta i vår satsning på att bygga know-how inom området ytbeläggning med laser.

Första kvartalet 2012 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 1 813 Mkr (1 770), vilket är 2% högre än föregående år. Försäljningsvolymerna var 3% lägre. Efterfrågeläget var bättre än samma period föregående år i Asien och Nordamerika, men sämre i Europa. Den sekventiella volymökningen (jämfört med närmast föregående kvartal) var emellertid mycket god i samtliga regioner.
  • Rörelseresultatet var 282 Mkr (282) och resultat efter skatt 203 Mkr (208). Lägre försäljningsvolymer och lägre valutasäkringsresultat påverkade resultatet negativt, medan prishöjningar och besparingsåtgärder hade positiv effekt.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för kvartalet till 5,83 kronor (5,97).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 324 Mkr (16). Kassaflödet var starkt tack vare låg ökning av rörelsekapitalet.
  • Nettoskuldsättningsgraden var vid periodens utgång 17% jämfört med 25% vid räkenskapsårets början.
  • Utsikterna har förbättrats något jämfört med den bedömning som lämnades i bokslutskommunikén. Osäkerheten beträffande den närmaste framtiden har minskat. En betydande nedgång i den globala industriaktiviteten under 2012 p g a skuldkrisen i världen förefaller för närvarande osannolik, trots att fundamentala obalanser består. Efterfrågeläget förväntas vara svagare än föregående år i Europa, men förhållandevis gynnsamt i resten av världen.

Höganäs den 25 april 2012

Höganäs AB (publ)

Webbsänd telefonkonferens

Alrik Danielson, VD och koncernchef, och Sven Lindskog, Finansdirektör, presenterar kvartalsrapporten vid en telefonkonferens den 25 april 2012 kl 10.30

Presskonferensen kommer att webbsändas på; www.hoganas.com / Investor Relations / Conference Call. Denna är öppen för journalister, analytiker och investerare.

Deltagare är välkomna att ringa in på +46 (0)8 506 85759, +44 (0)207 108 6303 eller

+1 8666 765 870.

Presentationen kan laddas ned på bolagets hemsida: www.hoganas.com.

Notera

Informationen är sådan som Höganäs ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2012 kl. 09.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Alrik Danielson, VD och koncernchef, 042-33 80 00
Sven Lindskog, Finansdirektör, 042-33 80 00

Höganäs i korthet

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens.

I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att t ex skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening. Företaget, som grundades 1797, hade under 2011 en omsättning på 7 081 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista.

För ytterligare information besök vår hemsida www.hoganas.com.