Höganäs delårsrapport 1 januari-30 september 2012

Tuffare tider, vi slår vakt om kassaflödet

VD Alrik Danielson kommenterar rapporten för det tredje kvartalet:

– Marknadsläget försvagas. Det finns vissa ljuspunkter under kvartalet, såsom Sydamerika och Ryssland, men överlag ser vi en tydlig försvagning med Europa i främsta ledet. Utsikterna gör att vi nu i första hand slår vakt om vårt kassaflöde. Vi anpassar produktion och lagernivåer, vilket kortsiktigt påverkar vårt resultat negativt, och förbereder oss för att vidta ytterligare åtgärder om så blir nödvändigt.

Samtidigt måste vi fortsätta tänka långsiktigt. Vårt förvärv av Fcubic AB inom området Additive manufacturing, också kallat ”3D printing”, och skapandet av produktområdet Digital Metal® är strategiskt viktigt. Additive manufacturing kommer att stärka metallpulvermarknaden eftersom det förväntas bli en viktig teknik för komponent- och systemtillverkning i framtiden. Digital Metal® kommer att tillföra stort värde för kunder som kräver bättre prestanda, minimal utvecklingstid och kundanpassade komponenter producerade storskaligt. Och genom den här affären förvärvar Höganäs den bästa tillgängliga teknologin inom området.

Tredje kvartalet 2012 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 1 602 Mkr (1 810), vilket är 11% lägre än föregående år. Efterfrågeläget var sämre än samma period föregående år i alla regioner utom Sydamerika. Exklusive de engångsleveranser till Hoeganaes Corporation (GKN) som gjordes i tredje kvartalet 2011 var försäljningsvolymen 5% lägre än föregående år. Inklusive dessa engångsleveranser var försäljnings­volymerna 9% lägre.
  • Rörelseresultatet var 205 Mkr (275) och resultat efter skatt 148 Mkr (185). Lägre försäljningsvolymer och reducerade tillverkningsvolymer samt starkare svensk krona påverkade resultatet negativt, medan prishöjningar och besparingsåtgärder hade positiv effekt.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för kvartalet till 4,24 kronor (5,32).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 272 Mkr (273).

1 januari – 30 september 2012 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 5 223 Mkr (5 449), vilket är 4% lägre än föregående år. Exklusive engångsleveranserna till Hoeganaes Corporation (GKN) 2011, var försäljningsvolymen 3% lägre än föregående år. Inklusive dessa engångsleveranser var försäljnings­volymerna 7% lägre.
  • Rörelseresultatet var 772 Mkr (859) och resultat efter skatt 553 Mkr (610).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för perioden till 15,88 kronor (17,53).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 802 Mkr (536).
  • Nettoskuldsättningsgraden var vid periodens utgång 19% jämfört med 25% vid räkenskapsårets början.
  • Utsikterna på kort sikt har försämrats jämfört med den bedömning som lämnades i delårsrapporten för andra kvartalet. Marknaden har varit svagare än förväntat under tredje kvartalet. Ytterligare lagerjusteringar hos kunder och ett generellt sett svagt efterfrågeläge förväntas under fjärde kvartalet. Personalminskning, ca 115 personer, är under implementering för att anpassa produktionskapacitet och organisation till vikande efterfrågan. Arbete är inlett med att identifiera ytterligare besparingar för 2013.

Höganäs den 24 oktober 2012

Höganäs AB (publ)

Webbsänd telefonkonferens

Alrik Danielson, VD och koncernchef, och Sven Lindskog, Finansdirektör, presenterar kvartalsrapporten vid en telefonkonferens den 26 oktober 2011 kl 10.30

Presskonferensen kommer att webbsändas på; www.hoganas.com / Investor Relations / Conference Call. Denna är öppen för journalister, analytiker och investerare.

Deltagare är välkomna att ringa in på +46 (0)8 505 598 12, +44 (0)207 108 6303 eller +1 8666 765 870.

Presentationen kan laddas ned på bolagets hemsida: www.hoganas.com (http://www.hoganas.com/).

Notera

Informationen är sådan som Höganäs ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 oktober 2011 kl. 09.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Alrik Danielson, VD och koncernchef, 042-33 80 00
Sven Lindskog, Finansdirektör, 042-33 80 00

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens. I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att t ex skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening. Företaget, som grundades 1797, hade under 2010 en omsättning på 6 671 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista. För ytterligare information besök vår hemsida www.hoganas.com (http://www.hoganas.com/).