Att förlora sig själv när framtidsdrömmen går i kras

”Jag är intresserad av hur människor lever sina liv. Hur de tar tillvara, eller stjälper, det livet erbjuder”, säger Petra Rhodin som nu kommer ut med sin andra relationsroman Sommaren utanför. ”I boken vill jag undersöka vad som händer när det man tagit för givet riskerar att gå förlorat och den egna uppfattningen om vem man är hamnar i gungning.”

Den unga violinisten Annie lever för musiken. Hon spelar i en stråkkvartett, och när en tjänst i Göteborgs Symfoniker blir utlyst är drömjobbet i sikte.

Över sommaren reser Annies man Jonas till Svalbard på en forskningsresa, och själv åker hon till familjens gård i Västergötland för att öva inför ansökningsprovet. Men kroppen börjar säga ifrån, och efter en magisk midsommarnatt och ett intensivt spelande kan smärtan i axeln inte längre ignoreras. Annies drömmar riskerar att gå i kras när hela hennes framtid som violinist står på spel.

”Musik kan vara ett kall, någonting att gå upp i och hänge sig åt. Men att behärska ett instrument på hög nivå kräver timmar och åter timmar av övning, dag ut och dag in, år efter år”, säger Petra Rhodin.
Under sommaren tär det stora avståndet på Annies och Jonas i övrigt lyckliga äktenskap. Samtidigt sker förändringar med släktgården på Kårö, vilket rör upp blandade känslor. Som en ljusglimt i kaoset finner hon en oväntad vänskap i den äldre grannen Gun och hennes brorson.

”I Annies liv är det identiteten som violinist som är grundbulten, tillsammans med relationen till Jonas och grundtryggheten i föräldrahemmet. När inte Annie kan spela vet hon inte vem hon är”, säger författaren.
Petra Rhodin föddes 1972 i Göteborg. Två år gammal flyttade hon till Orust, en plats där hennes släkt bott i flera generationer och som inspirerat henne till att skriva debutromanen När ljungen blommar från 2019. Hon bor i Kungälv med sin familj och jobbar med ekonomi och administration på ett byggföretag. Hon delar sin lediga tid mellan skrivstugan och stallet.

Utkommer den 21 september.

Kontakt: marknad@hoi.se

En roman om att finna sin plats i livet och en kärlek till musiken så stor att den närapå krossar sig själv.

Jag är intresserad av hur vi människor lever våra liv. Hur vi tar tillvara, eller stjälper, det som livet erbjuder, och hur vi tacklar de prövningar som kommer i vår väg. I Sommaren utanför vill jag undersöka vad som händer när det man tagit för givet riskerar att gå förlorat och den egna uppfattningen om en själv och vem man är hamnar i gungning.
Petra Rhodin