Dagboken i ödehuset – ett läskigt sommaräventyr för barn

Elvaåriga Emmas sommarlov verkar bli urtrist. Alla planer på ridläger och annat kul med kompisarna kan hon glömma när mamma bestämmer att de ska tillbringa sommaren hos mormor och morfar i Sörbodane. Utan pappa. Dagboken i ödehuset av Annika Billberg är den första delen i en spännande deckarserie för barn 9–12 år.

Emmas sommar blir knappast tråkig utan snarare mer spännande än hon någonsin kunnat ana. Snart lär hon känna Carl-Fredrik och de båda hör talas om Sigrid som försvann för mer än sextio år sedan. De bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hände. Det enda spåret efter Sigrid var hennes tröja vid ån. Men drunknade hon verkligen? Kan en gammal bortglömd dagbok vara nyckeln till mysteriet?

Serien har fått namnet Mysterierna i Sörbodane och utspelar sig på den dalsländska landsbygden. Inspiration till böckerna har Annika hämtat från sina egna somrar i Dalsland. I berättelsen har hon vävt in historier som kommer från hennes egen mormor som bodde i Sörbodane.

Dagboken i ödehuset har fått fina lovord från sina första läsare, alltifrån ”Asbra och precis min typ av bok” (Ivar, 10 år) till ”Boken var suverän, jag vill läsa nummer två också” (Alva 11 år). Och det är inte konstigt att berömmet har varit översvallande för boken är så mycket mer än bara ett mysterium. Det är en berättelse om vänskap, om att våga möta sina rädslor och att hantera förändringar, även när man bara vill att allt ska vara precis som vanligt. Men mest av allt är det ett perfekt sommaräventyr!Annika föddes 1975 i Östersund och växte upp i Jönköping, men numera bor hon i Enebyberg, Stockholm. Hon har jobbat som kommunikations- och marknadsdirektör i mer än femton år och kombinerar idag skrivandet med att vara rådgivare åt företag i kommunikationsfrågor. Hon har tidigare skrivit den rolig serien Tutte Brödsmula & Kalle Humla för barn i åldern 6–9 år.

Utkommer den 21 mars.

Kontakt: marknad@hoi.se

Ny spännande deckarserie för barn

Historien är påhittad. Det finns inga kända fall av liknande otäckheter på Bräckorna eller något av de andra torpen och gårdarna runt omkring.
Annika Billberg