En personlig berättelse om maktspel och mobbning i politikens korridorer

En pappa utesluts ur Jehovas vittnen. Trettio år senare tvingas dottern bort från EU-parlamentet under förödmjukande omständigheter. Linnéa Engströms självbiografi Tillsammans var vi oslagbara handlar om egna erfarenheter från politiken varvat med hennes pappas resa. Boken ger läsaren en unik inblick bakom kulisserna i svensk och europeisk politik. Men det är också en personlig berättelse om svek och orättvis behandling.

Linnéa Engström hamnar i maktens korridorer efter en personvalskampanj och Miljöpartiets stora framgångar i valet 2014. Hon erövrar en hög plats på partiets lista genom aktivistiskt gräsrotsarbete som jämställdhetssamordnare. Under sina år i EU-politiken lyckas hon genomföra flera lagförändringar inom fiske och klimat. Kraschen kommer när personer i makttoppen konspirerar emot henne och iscensätter en häxprocess för att få bort henne från sin position.
”Jag ville berätta om människorna och processerna som skapar vårt politiska system, om maktspel och rävspel, och om att svikas av någon man litar på”, säger hon.

Självbiografin innehåller såväl en samhällelig dimension som en unik individs berättelse. Det handlar om att välja att slåss för sina övertygelser och ideal, om att utmana strukturer och normer, om att kämpa för förändring, om att slutligen få en kniv i ryggen och hitta vägar att ta sig vidare i livet.

Likheterna mellan det politiska och det religiösa livet i både gruppdynamik och maktspel, samt hur två generationer – pappa och dotter – blir brutalt uteslutna ur sina sammanhang, gav Linnéa Engström lusten att skriva den här boken.

”Jag hoppas att många, oavsett bakgrund, kan känna igen sig i min bok”, säger hon. ”Det handlar om att stå mitt i arbetslivet och hur utmanande det kan vara att kämpa med maktstrukturer och mobbning. Jag hoppas också att min bok kan öka kunskapen och intresset för EU-politiken och visa att de som engagerar sig bara är människor. Jag vill ställa frågor om demokratin och vem som blir folkvald, samt om klass och kön.”

Linnéa Engström föddes 1981 i Uppsala och bor i dag i Bromma. Tidigare har hon även bott i Ryssland. Hon är chef på MSC, Marine Stewardship Council, som arbetar för hållbart fiske. Som politiker inom Miljöpartiet satt hon bland annat som ledamot i EU-parlamentet åren 2014–2019. På fritiden ägnar hon sig gärna åt karate, matlagning och snorkling. Hon debuterade som författare 2013 med Klimatfeminism och 2017 släppte hon även Queen-fish – recept för en hållbar framtid.

Utkommer den 21 september på Kunskapshuset Förlag.

Kontakt: marknad@hoi.se

Kunskapshuset Förlag är ett bokförlag som ger ut facklitteratur. En del av Hoi Förlagsgrupp.

En frireligiös sekt, ett modernt politiskt parti. Svek och orättvisa bakom kulisserna i en mycket personlig berättelse.

Jag ville berätta om människorna och processerna som skapar vårt politiska system, om maktspel och rävspel, och om att svikas av någon man litar på.
Linnéa Engström