Mord, maktspel och konspirationer i historisk spänningsroman

Det har gått nästan hundra år sedan kung Oscar II:s dagar. Men så väcks det dramatiska maktspelet kring kungen åter till liv i vår moderna tid när Mats Uddin debuterar med sin historiska spänningsroman Viljans makt – en berättelse om politiska konspirationer och mord.

Stockholm, 1906. Kung Oscar II:s riksmarskalk Carl von der Burg har kallats till en källarvåning som konungen har hyrt i all hemlighet. Väl där får han ett uppdrag som kommer att skaka om Sveriges historia, och Carl lämnar omtumlad källarvåningen.

Nästan hundra år senare utses Caroline Silfversparre till ny arbetsmarknadsminister då hennes företrädare hastigt avlider. Caroline ser fram emot att ta sig an sitt nya uppdrag, men redan på hennes första arbetsdag får hon något annat än politik att tänka på. Under en renovering i departementets källare uppenbarar sig ett dolt rum där tiden verkar ha stått stilla. Förutom den historiskt intressanta inredningen finner Caroline ett gulnat gammalt brev som är undertecknat av Carl von der Burg, samt ett oöppnat kuvert adresserat till kronprinsen.

Det här är upptakten till den mångbottnade romanen som tar oss in i maktens korridorer, där politiska konspirationer avslöjas och ger oanade konsekvenser.

– Jag har alltid varit nyfiken på historiska personer. För mig handlar det nog om att man kan lära sig mycket av dem som har gått före oss på den här planeten. Att därför få ta del av all historia är för mig en guldgruva, berättar Mats Uddin om hur det kom sig att han ville skriva en historisk roman.

Mats Uddin har ända sedan barnsben varit intresserad av ämnet historia. Han är uppväxt i Flen men bor nu omväxlande i både Linköping och Limhamn utanför Malmö med sin sambo. Mats har en ekonomie kandidatexamen och en filosofie magister i pedagogik, och har arbetat som chef i olika organisationer under hela sitt yrkesverksamma liv. I dag är han managementkonsult i ett eget bolag.

Skrivit har han gjort mycket i sitt arbete, men aldrig skönlitterärt. Detta kom att ändras när han en dag för 14 år sedan var på väg hem från jobbet och läste en artikel om att det nästan var hundra år sedan Norgeunionen upplöstes.

– Jag kunde inte låta bli att fundera på hur Oscar II kände sig då. Kanske att halva arvslotten gick honom förlorad. Tänk om han ångrade sig, funderar Mats och berättar att han samma kväll gick hem och började skriva på en berättelse om tiden efter unionsupplösningen.

– I mitt huvud är det här bara början på en serie berättelser där vi även fortsättningsvis kommer att få följa mina karaktärers öden, fortsätter Mats Uddin som redan har planerat för fler böcker.

Utkommer 21 oktober.

En historisk och politisk spänningsroman som tar oss med in i maktens korridorer och en härva av politiska konspirationer.

Mats Uddin, författare