Roman väcker liv i historien om fattigsvenskarna som flydde till Argentina

Mötet med sydamerikaner som hette Olsson väckte författaren Mats Erasmies intresse – så mycket att han skrev en bok om det.

Resultatet är Silverfloden, en bred och mustig roman om svenskarna som lämnade Fattigsverige och gjorde sig ett namn i Argentina. Boken är en uppföljare till den uppmärksammade Dödskaravanen som utkom förra året.

– Romanen beskriver en relativt okänd del av vår historia, men framförallt ger den också perspektiv. Kanske en fördjupad förståelse för det som händer i dag med 60 miljoner människor på flykt från fattigdom, krig, förtryck, naturkatastrofer och sjukdomar. För hundra år sedan kunde det ha varit du och jag, säger författaren Mats Erasmie.

Idén till boken kom för några år sedan under ett besök i Misionesregionen, Argentina. Där mötte Mats Erasmie människor som såg ”ursvenska” ut, men som bara talade spanska, hade ett kroppsspråk som argentinare, och hette Olsson. Det väckte Mats nyfikenhet – och idén till trilogin med underliggande teman som immigration, välstånd och integration började ta form.

Argentina var vid förra sekelskiftet ett av världens rikaste länder och en magnet för Europas fattiga. Hit emigrerade många svenskar som framgångsrikt tog för sig av den växande kakan.

I romanen får vi följa den unga Gustaf Berzelii som 1898 lämnar ett krisande Luleå och en förtryckande fader. Efter ett vilt studentliv i Uppsala och ett misslyckat speläventyr i Monte Carlo inser Gustaf att han inte kan återvända till Sverige. Han tar sig till Buenos Aires och området kring Rio de la Plata, Silverfloden, där han snart blir del av en grupp som revolutionerar jordbruket och kontrollerar mejeribranschen. De blir kända som Smörklicken.

Silverfloden är den fristående uppföljaren till Dödskaravanen där vi fick möta Arvid och Anna och deras vänner som mot alla odds lyckades ta sig från det fattiga Sverige till Brasilien. I uppföljaren får vi åter stifta bekantskap med några av karaktärerna från Dödskaravanen då deras och Gustafs vägar korsas.

– Berättelsen i Silverfloden är fiktiv, men det som händer i den har hänt, eller skulle kunna hända. Och det händer även i dag, säger Mats Erasmie som bor i Göteborg men även deltid i Stockevik på Tjörn.

Vid sidan av sitt författarskap är Mats Erasmie civilekonom, driver startup-bolag och engagerar sig som vd-stöd för ett antal medelstora bolag. Han tränar även människor i försäljning och ledarskap, både nationellt och internationellt. Han har tidigare gett ut ett tiotal fack- och läroböcker inom försäljning och marknadsföring. Dödskaravanen, första delen i en trilogi, var hans debut som romanförfattare.

Utkommer 21 september.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Den efterlängtade uppföljaren till Dödskaravanen.

Boken ger kanske en fördjupad förståelse för det som händer i dag med 60 miljoner människor på flykt från fattigdom, krig, förtryck, naturkatastrofer och sjukdomar.
Mats Erasmie, författare