Tidsresa i spänningsroman med science fiction-inslag

Tänk att kunna manipulera tid och rum. För många är det en kittlande tankelek som bara innehåller fantastiska möjligheter, men i romanen Vårt liv är inte vårt använder författaren Orest Lastow sitt kunnande inom vetenskapen för att skapa en skrämmande värld där fantasi blir till fysik. Resultatet är första delen i trilogin PetaHertz och en spänningsroman med science fiction-inslag.

Vårt liv är inte vårt kretsar kring flera personer som gör stora upptäckter på olika håll. Lundastudenten Ulla hittar kvarlämnade anteckningar efter sin morfar som nyligen hittats mördad, vilka totalt förändrar bilden av honom. Den till synes anonyme taxichauffören från Iran visar sig överraskande nog ha bedrivit avancerad forskning tidigare i livet. Ulla, som själv inlett sin bana inom fysiken, får ta del av hans teknik som gör att hon kan förflytta sig i tid och rum.

Samtidigt hittar tre äventyrare på Antarktis en gigantisk, svävande digital klocka omgiven av ett ogenomträngligt kraftfält. Och en annan forskare, Angus, upptäcker på sitt håll ett fenomen kring en signal med frekvensen 1.0 PetaHertz, som kan penetrera all materia.
Ulla och Angus inser att de tillsammans måste förstå hur allting hänger ihop. Men det är bråttom. Under tiden som de söker svaren på sina gåtor pågår ett stort fysikaliskt experiment som kan orsaka en global katastrof – om ingen stoppar det.

”Jag ville skriva en bok med fysiker och matematiker som huvudpersoner. Att lösa tekniska och vetenskapliga problem är minst lika spännande som att lösa ett mord”, säger Orest Lastow själv om idén bakom boken.

”Jag tror att en spänningsroman med science fiction-inslag är en ovanlig kombination och en fascinerande genre. Det finns många spänningsromaner med övernaturliga inslag men inte med science fiction”, tillägger han.

Något som också skiljer science fiction-inslagen från många böcker i genren är att Vårt liv är inte vårt gör en tidsresa bakåt i tiden snarare än framåt. Blandat med nutidsskildringar får läsaren följa med in i historiskt avgörande skeenden ända från 40-talet.

Orest Lastow, som föddes 1964 i dåvarande Tjeckoslovakien men som numera bor i Torna Hällestad utanför Lund, har utnyttjat sina egna kunskaper inom fysik och matematik när han skrev boken. Han är civilingenjör i teknisk fysik från Lunds Tekniska Högskola och har även doktorerat i aerosolfysik i London. Sedan 1995 har han jobbat med inhalerade läkemedel, först på AstraZeneca och därefter på företaget Iconovo som han var med och grundade och som han tidigare varit vd för. Orest är uppfinnaren bakom alla Iconovos produkter och innehar över 40 patent. Numera delar han upp sin tid mellan att vara forskningschef på företaget, föreläsare på vetenskapliga konferenser – och författare.

”Det är viktigt för mig att allt det tekniska hänger ihop och är trovärdigt. Det ska nästan kunna vara sant. Ambitionen är även att vara så historiskt korrekt som möjligt och samtidigt väva in filosofiska och etiska frågeställningar i handlingen. På många sätt är trilogin även en uppgörelse med religion och gudsbegreppet”, säger han.

Utkom 21 mars 2022.

Marknad
marknad@hoi.se

Tre personer lär sig manipulera tid och rum – och tvingas använda sina kunskaper för att förhindra en global katastrof.

Det är viktigt för mig att allt det tekniska hänger ihop och är trovärdigt. Det ska nästan kunna vara sant. Ambitionen är även att vara så historiskt korrekt som möjligt och samtidigt väva in filosofiska och etiska frågeställningar i handlingen. På många sätt är trilogin även en uppgörelse med religion och gudsbegreppet.
Orest Lastow