Bok om hur du utvecklas – utifrån kvantfysik

Alla har vi hört talas om hur arv och miljö formar oss människor, men hur skulle det se ut om vi förklarar vår personliga utveckling med referens till kvantfysikens lagar? Det handlar boken En tankelek – Om personlig utveckling utifrån kvantfysiken om. Utkommer på Kunskapshuset förlag den 21 oktober.

Boken är ett populärvetenskapligt tankeexperiment om hur kvantfysik kan hjälpa oss att förstå hur människors personliga utveckling formas. Författaren och entreprenören Sune Ågren har som lekman studerat både filosofi och kvantfysik och vill nu testa denna annorlunda idé på läsaren.

– Det blir en stimulerande resa i människans inre liv, säger han.

Ta reda på din personlighet med en teori från kvantfysiken

I tankeleken knyts minnen av händelser under uppväxten samman med tre begrepp från kvantfysiken – händelser, företräde och sammanhang. Tillsammans med minnen ur Sune Ågrens egna barndom ger han exempel på hur han själv har formats. Slutligen delar han upp sin studie utifrån fem olika personlighetsdrag enligt en allmänt vedertagen personlighetsmodell inom psykologin.

– Vi lever i en kvantvärld. Vetenskapsmännen kan titta på vad som händer när atomer kolliderar med varandra och när det sker så beror konsekvenserna på sammanhanget. Om det händer i kvantvärlden, varför skulle det inte kunna hända i vårt liv? säger han.

För intervju eller recensionsex mejla marknad@hoi.se

Mer om författaren

Sune Ågren, född 1941, är uppväxt i Bollstabruk och numera bosatt i Göteborg. Under sitt yrkesliv har han varit företagsledare och entreprenör. En tankelek – Om personlig utveckling utifrån kvantfysiken är hans debutbok. Lusten att skriva har växt fram tack vare hans intresse för filosofi och kvantfysik.

marknad@hoi.se

Kunskapshuset Förlag är en del av Hoi Publishing - ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.