• Hoi Publishing/

Den gröna omställningen är möjlig! Göran Christiansson visar vägen mot ett hållbart liv och krossar livsmyterna

Ingenjören och forskaren Göran Christiansson ville rädda världen med mer avancerad teknik, men insåg att han själv var problemet. Allt han gjorde var en belastning för planeten. I boken Vägen till ett hållbart liv – krossa livsmyterna berättar han om hur han gjort upp med vanföreställningar – livsmyter - om bland annat teknik och tillväxt som lett honom helt fel i livet och hur han idag lever hållbart på riktigt genom att bland annat plantera nötträd.

Tekniken är lösningen på alla problem och tillväxt ska ge mer åt alla är två av de sju livsmyter som Göran Christiansson tar upp i boken. I en tid där teknik framför allt förstör vår planet och tillväxt i sämsta fall ger oss fler prylar, lyfter han fram vad som faktiskt gagnar oss: kunskap, visdom och naturen. Berättelsen om den egna vägen till ett hållbart liv ackompanjeras av intervjuer med många andra personer som gjort olika typer av gröna omställningar. Det är en både viktig och engagerande bok som med sitt personliga förhållningssätt kommer läsaren nära. Utgivningen sker på Kunskapshuset Förlag som satsar på fackböcker med starka och viktiga budskap.

”Livet blir rikare och mer meningsfullt när vi lever med båda fötterna på jorden och agerar i linje med våra värderingar”, säger Göran Christiansson.

Boken är pedagogisk och fungerar som undervisnings- eller diskussionsunderlag, men den ger också inspiration för var och en att stegvis hitta sin väg mot omställning. Hållbarhet som hobby är ett bra sätt att börja, därifrån leder resan vidare. Vägen till ett hållbart liv går genom att krossa livsmyterna och byta det ekologiska fotavtrycket till det ekologiska handavtryck som växer i samklang med jorden.

BTJ-häftet nr 10, 2023. Lektör Ive Brissman

Om författaren

Göran Christiansson föddes i Norrköping 1974 i en ingenjörsfamilj, blev teknologie doktor i tillämpad matematik och robotteknik och sedan framgångsrik forskningschef i verkstadsindustrin inom robotar, vindkraftverk och mikroskopiska sensorsignaler. Efter en tid i Asien märkte han att tekniken sällan löser problem utan snarare förstör planeten, vars naturresurser dessutom är på väg att ta slut. Han och hans familj ställde om och blev klimataktivister och cykelfantaster. Göran jobbar idag uteslutande med hållbarhet på olika sätt som ekobonde, nötträdsodlare, föreläsare och författare och bor på en gård i småstadsidyllen Laholm, Halland. Vägen till ett hållbart liv: krossa livsmyterna är hans första bok för allmänheten.

Utkommer 21 maj 2023.

För mer information:

Madeleine Olofsson

Kunskapshuset Förlag

Mail: madeleine.olofsson@hoi.se

Om Hoi Publishing

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Göran Christiansson