Dogge Doggelito släpper musikbiografi

Efter 40 år som artist släpper Dogge Doggelito en bok på Kunskapshuset Förlag om sitt mångsidiga liv.

Douglas ”Dogge Doggelito” León är en pionjär inom den svenska hiphopen. Sedan 90-talet har han varit en av våra mest populära rappare, som frontfigur i The Latin Kings och senare som soloartist. Än idag är han aktiv och fick som bevis på det ta emot Cornelisstipendiet 2022. Genom åren har han samarbetat med några av Sveriges största artister, från Lill-Babs till Håkan Hellström.

"Om att förstå ursprung och artistskap"
Douglas ”Dogge Doggelito” Léon, född 24 juli 1975, började rappa i norra Botkyrka, där han bor kvar än idag. För honom har det alltid varit viktigt att minnas sitt ursprung. Förutom ett liv med fattigdom, sorger och missbruk bär han också med sig det djupa arvet från Caribien genom sin pappa och arvet från Skåne och Bohuslän genom sin mamma.
– Där finns visorna från västkustens stenlandskap, den konstnärliga ådran från min bohuslänska mormor och pianomusiken från min skånska morfar. Tillsammans har de blivit pusselbitar som jag använt mig av för att förstå mitt ursprung och artistskap, säger Dogge.

Dogge Doggelito
Foto: privat

En bok om svensk musikhistoria
Med den här boken görs en unik djupdykning i svensk musikhistoria, som berör både den svenska hiphopens utveckling och dess påverkan på musiken idag. Boken berättar också varför Dogge blivit känd som artisten som alltid tackar ja, och hur han utvecklat en ny livsfilosofi med ett öppet sinne samtidigt som han lyckas behålla sin integritet. Dogge Doggelito – Det här är bara början utkommer 21 augusti 2023 på Kunskapshuset Förlag.

– För oss var det självklart att samarbeta med “hiphopens svenska gudfader”. När Kunskapshuset Förlag släpper Dogges musikbiografi får läsaren en unik upplevelse där Dogge för första gången berättar med egna ord i bokform om sitt artistliv, säger Lars Rambe, förlagschef på Kunskapshuset Förlag och VD på Hoi Publishing AB.

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar, kontakta Cecilia Lindh Mattsson cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

För mer information:
Cecilia Lindh Mattsson
Marknadsansvarig

Mail: Cecilia.lindh.mattsson@hoi.se

Hoi Publishing är ett modernt bokförlag med en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 200 titlar i olika genrer genom en hybridmodell där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden. Förlaget har även ett dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler möjligheter att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.

Dogge Doggelito släpper musikbiografi.

Där finns visorna från västustens stenlandskap, den konstnärliga ådran från min bohuslänska mormor och pianomusiken från min skånska morfar. Tillsammans har de blivit pusselbitar som jag använt mig av för att förstå mitt ursprung och artistskap.
Dogge Doggelito
För oss var det självklart att samarbeta med “hiphopens svenska gudfader”. När Kunskapshuset Förlag släpper Dogges musikbiografi får läsaren en unik upplevelse där Dogge för första gången berättar med egna ord i bokform om sitt artistliv.
Lars Rambe, förlagschef på Kunskapshuset Förlag och VD på Hoi Publishing AB