Ekström & Garay AB överträffade förväntningarna 2023

Ekström & Garay AB höll idag 27 maj årsstämma med bland annat fastställande av årsredovisningen. Omsättningen uppgick till 15,3 m SEK med en förlust på 60 k SEK, vilket var bättre än vad som tidigare indikerats i samband med att Hoi Publishing förvärvade Ekström & Garay. På stämman valdes Maneki Revision AB med huvudansvarig revisor Kristoffer Fristedt till revisor, vilket innebär att båda de svenska bolagen i Hoi-koncernen nu har samma revisor.

I samband med förvärvet av Ekström & Garay AB tidigare i år uppgavs en förväntad årsomsättning för bolaget på 15 m SEK och en förväntad förlust på 250 k SEK för räkenskapsåret 2023. Nu har alltså årsredovisningen fastställts vid dagens årsstämma och det kan konstateras att omsättningen blev 300 k SEK högre och förlusten 190 k SEK mindre än tidigare indikerat.

”Det är mycket glädjande att facit för 2023 för Ekström & Garay AB 2023 hamnar tydligt bättre än vad vi hade utgått från inför förvärvet. Nu pågår integrationen för fullt och enligt plan. Framstegen märks varje dag. Vi kan redan konstatera att den sammanslagna verksamheten skapar stora möjligheter för både oss som förlag och för våra många författare”, konstaterar Lars Rambe, VD Hoi Publishing.

Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 400 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Ekström & Garay, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även två dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.