En italiensk maffiafamiljs maktkamp under 80-talet

En maffiafamiljs uppgång och fall, illojalitet och stridigheter i Italien på 80-talet, en mafiosos karriär som kantas av hot om ett våldsamt slut – det handlar romanen Filippo, sicilianaren om. Utkommer på Hoi förlag den 21 oktober.

Året är 1985. På den italienska sydostkusten pågår ett krig mellan maffiafamiljerna. Omständigheterna gör att Filippo, medlem i Cosa Nostra, hamnar i New York. Där hittar han kärleken, men även fler problem. När han återvänder till Italien blir han alltmer indragen i maffians affärer och det sätter snart igång en maktkamp där hotet om ett våldsamt slut ständigt finns närvarande.

– Romanen om maffiafamiljen har inspirerats av verkliga händelser omnämnda i media, radio och tv. En del av Europa som vi inte hör talas om varje dag, säger författaren Stefan Lindgren.

”Utgångspunkten är att inte dra alla över en kam”

Inspirationen till Filippo, sicilianaren fick Lindgren av sången Amanda e libera av den kända italienska sångaren Albano Carisi. Sången handlar om en prostituerad flicka som säljer sig på de italienska landsvägarna och blir fri först när hon dör. Grundidén var från början att alla människor har bra och dåliga sidor.

– Alla människor som begår eller begått brott är inte elaka svin och alla de människor vi istället väljer att se upp till och följa, ledare, politiker, poliser och präster, är inte alltid bra människor som förtjänar vårt förtroende. Även en prostituerad man eller kvinna vill ha någon som älskar och ger dem kärlek och det vill i många fall också kunden ha, säger han.

För intervju eller recensionsex mejla marknad@hoi.se

Foto: Tobias Fischer

Mer om författaren

Stefan Lindgren föddes 1958 i Vingåker men tillbringade barndomen i Oxelösund. Han har bott och arbetat både i Rom och i London. Numera bor han i Stockholm och Lecce, Italien och arbetar som advokat. Filippo, sicilianaren är Stefans debutroman och det finns planer på uppföljare.

marknad@hoi.se

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.