Exceptionell kärleksroman utmanar normerna och försvarar det fria valet

”Det är som att den tvåsamma (heterosexuella) kärleken som är laddad av fysisk kemi är den som står högst i hierarkin. Automatiskt behöver andra former av kärlek rangordnas under den. Som om det fanns en enda person som kunde fylla alla ens behov. Kanske beror det på våra förenklade stereotypa bilder av vad det är att vara lycklig genom att hitta ”den rätta” som återskapas i sociala media varje dag”, säger Anna Burston, författare till Kvinnorna i finrummet.

Anna Burstons debutroman är en bok om begreppet kärlek och dess inbillade begränsningar. Om kärlek som skär rakt igenom ytligheter, såsom ålder och kön. Om dess lager, definitioner, föreställningar och rädslor. Om dess allmänna allmängiltighet. Om att bli berörd och glittra till, så där rakt över rummet plötsligt in i en annan själ. Det är en bok om kärlek och mod och död och om nuets gåva och om att följa sitt hjärta, vilka märkliga råd det än verkar ge.
    I bokens flera olika teman märks såväl vänskapsrelationer över generationsgränser som att testa kärleksbegreppet i olika situationer och förståelsen för att kärlek också kan vara att välja bort någon under vissa omständigheter.
    Författaren kände att det var viktigt att skriva denna bok eftersom att det finns många olika sätt som kärlek kan upplevas på.
    ”Kärleken är ju en grundkänsla som alla på olika vis kan relatera till. Men det finns starka antidemokratiska krafter som vill begränsa människor att leva fria liv, till exempel valet av både kärleksrelationer och identitet. Vi som (ännu) lever i öppna samhällen behöver träda fram och försvara det fria valet och den allmänmänskliga känslan av kärlek, som går bortom kön, ålder, etnicitet osv. Att kunna uppleva det är en del i att leva i ett fritt samhälle”, säger Anna och fortsätter.
    ”Ibland tänker jag att det till och med är min skyldighet som medborgare i en demokrati att engagera mig i den saken, eftersom jag kan. Alla har inte den möjligheten.”
    Anna Burston, född 1981 i Lund och är författare och socionom och jobbar idag som chef inom socialtjänsten. Bakom sig har hon mångårig erfarenhet av styrelsearbete inom RFSL och Pride-rörelsen. Skrivandet har alltid varit en naturlig del av hennes engagemang i olika samhällsfrågor, till exempel bloggar hon aktivt för föreningen Sveriges Socialchefer, där hon är socialpolitiskt aktiv som styrelsemedlem. Tillsammans med sin partner har hon även drivit ett rättsfall tillsammans med DO, i kampen för en könsneutral föräldraskapslagstiftning.  Kvinnorna i Finrummet är hennes debutroman, som delvis bygger på egna erfarenheter av normkritiska livsval.

Utkommer 21 maj 2022.

Marknad
marknad@hoi.se

Tallbergs Förlag är en del av Hoi Publishing - ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Anna Burston