Exportsuccén Lars Rambe väljer Hoi Förlag på hemmaplan

Exportsuccén Lars Rambe väljer Hoi Förlag på hemmaplan

Hoi Förlag har knutit till sig författaren Lars Rambe, vars tidigare titlar är internationella bästsäljare som är sålda i över 100 000 exemplar och utgivna i sju länder. Hans tredje bok, skräckthrillern ”Kvinnorna i sjön”, kommer i september.

"Jag kan inte säga nej till ett så väl genomarbetat koncept där jag får mitt eget duktiga redaktionsteam och behåller 80% av vinsten. Inget annat förlag har kunnat erbjuda någonting lika bra", säger Lars Rambe, som representeras av Grand Agency.

Hoi Förlag är ett traditionellt förlag, men ändå inte. Andra förlag investerar i att ge ut de böcker de tror på, de tar den ekonomiska risken och behåller den största delen av vinsten. Hoi Förlag väljer istället att anta böcker man tror på men ger författaren möjlighet att investera i sin egen utgivning – och i gengäld behålla 80% av vinsten.

"Att ge ut en bok kräver ett enormt engagemang av författaren. Först skriver man boken, vilket för vissa tar flera år. När boken väl är redigerad och utgiven så börjar det stora arbetet med att nå ut till läsarna. Oavsett förlagets storlek så måste författaren lägga mycket tid och då är det inte mer än rätt att han eller hon också tar största delen av vinsten", säger Sölve Dahlgren, VD på Hoi Förlag. Han är tillsammans med Ann Ljungberg och Lars Rambe grundare till förlaget.

Att styrelseordförande Lars Rambe nu väljer att ge ut sin tredje titel på Hoi Förlag är förstås en viktig signal till övriga författare och förlag.

"För oss bevisar detta ytterligare affärsmodellens värde. Vi utgår hela tiden från oss själva som författare när vi bygger förlaget. Målet är att maximera värdet för författaren, samtidigt som förlaget kan gå med vinst och fortsätta växa. Vi är övertygade om att det här är framtidens modell", säger Sölve Dahlgren.

Lars Rambe ser satsningen på Hoi som hemvist för sitt författarskap långsiktigt: "Än så länge har mina böcker sålt allra bäst utanför Sveriges gränser. Tillsammans med Hoi hoppas jag kunna nå ännu fler läsare även på hemmaplan."

För mer information, kontakta:

Sölve Dahlgren, VD Hoi Förlag, 0708-45 15 76, solve@hoi.se

Lars Rambe, författare, 0709-369080, lars@rambe.com

Lars Rambe har tidigare skrivit de båda deckarna Spåren på brygganoch Skuggans spel. Den första gavs ut på eget förlag, den andra på Kalla Kulor. I båda fallen utgivna i pocket av Pocketförlaget. Titlarna är utgivna i sju länder och har nått topplistorna i Italien och Nederländerna. Spåren på bryggan låg etta på italienska bästsäljarlistan 2010. Hoi Förlag AB startades 2010 och har hittills gett ut ett tjugotal titlar. Förlaget har en bred allmänutgivning, med både fack- och skönlitteratur för alla åldrar. Bolaget ägs av de tre grundarna och ytterligare några investerare.