Fira påsken med Tutte Brödsmula och Kalle Humla – och en massa godis

Tänk dig en massa godis. Lägg till en hemlighet och ett roligt äventyr. Släng därtill in Tutte Brödsmula och Kalle Humla. Vad får du då?

Jo, en väldigt annorlunda påsk … Lagom till påskfirandet släpper Annika Billberg, direktören som blev barnboksförfattare, sin tredje bok med titeln Tutte Brödsmula & Kalle Humla: En virrig pirrig vår.

Annika Billberg är född 1975 i Östersund, uppvuxen i Jönköping men bor numera i Enebyberg, Stockholm. Hon är ekonom med en magisterexamen i företagsekonomi och har jobbat som kommunikations- och marknadsdirektör i mer än 15 år.

Att skriva en riktigt bra barnbok har varit en dröm ända sedan hon var liten. Idén till historierna om Tutte Brödsmula och Kalle Humla kommer från hennes farfar, som visserligen aldrig läste böcker men var världsbäst på att berätta historier.

– Farfar berättade om de här figurerna för mig och min syster. Att skriva ner och göra en historia av det blev mitt sätt att förverkliga en dröm och samtidigt låta farfars historier få ett eget liv, berättar Annika Billberg.

– Genom sin vänskap med den lilla flickan Tutte och den ovanligt stora humlan Kalle får Lisa möjlighet att ge utlopp för sina fantasier utan att någon vuxen ifrågasätter vad som är sant. Hon lär sig att vänskap handlar om att vara där för dem man tycker om, men också att en riktig vän alltid ställer upp om man får problem.

I den tredje boken går Lisa i första klass. När det är dags för påsklov åker hon med sin storebror Lukas till farmor och farfar. Hon längtar efter att få träffa sina små vänner Tutte Brödsmula och Kalle Humla – Tutte Brödsmula som är så liten att hon är mindre än en tändsticka och bor i farfars skrivbordslåda, och Kalle Humla som är en stor, rund humla som röker pipa och har hatt.

Påsklovet visar sig bli ett hisnande äventyr när farbror Hennings stora hemlighet i godisaffären riskerar att avslöjas. Lisa och hennes små vänner gör så klart allt de kan för att stoppa det, vilket bland annat innebär att smyga på arga tanten Agda och hennes läskiga katt Mister French. Ibland måste man faktiskt göra svåra saker för att stå upp för sig själv och sina vänner.

– Böckerna om Tutte Brödsmula och Kalle Humla handlar om att våga tro på det man ser och hör, och att det som först verkar vara fantasier kanske faktiskt är på riktigt. Och om man tillåter sig att tro så kan man få uppleva de allra mest spännande äventyren, säger Annika Billberg.

Tutte Brödsmula & Kalle Humla – En virrig pirrig vår är en spännande och fantasifull sagobok om Lisa och hennes vänner för barn i åldern 6–9 år och en fristående fortsättning på En sagolik sommar och Ett zurrigt höstlov. Annika har många idéer till fler böcker med nya äventyr med Lisa och hennes vänner.

Illustrationerna i boken är precis som tidigare skapade av Jeanette Friman.

Utkommer 21 mars.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta förlaget på: info@hoi.se

Susanne Ahlenius
Marknadsledning
susanne@hoi.se
Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.

Följ med Lisa och hennes små vänner Tutte Brödsmula och Kalle Humla på godisäventyr under påsklovet!

Böckerna om Tutte Brödsmula och Kalle Humla handlar om att våga tro på det man ser och hör.
Annika Billberg