Förvärvet av Historia Group ApS är genomfört

Hoi Publishings tillträde i förvärvet av Historia Group ApS har idag 1 juni planenligt genomförts och det danska förlaget är nu en del av Hoi-koncernen.

Som tidigare rapporterats innebär affären att Hoi-koncernen ökar sin omsättning med uppskattningsvis minst femton procent i år och ytterligare stärker sina förutsättningar för att förbättra sitt resultat i jämförelse med 2023. De första effekterna av förvärvet kommer redovisas för Q2 2024 i kvartalsrapporten 22 augusti 2024.

Med en omfattande utgivningskatalog i kombination med väsentliga intäkter på drift av mediasajter förväntas omsättningen 2024 i Historia Group ApS nå 4,0 MDKK (6,0 MSEK) med en uppskattad vinst om 0,6 MDKK (0,9 MSEK).

Säljarna av Historia Group ApS är Gepfandet Holding ApS, Mxnkeys ApS, Estates.dk ApS och Davina Holding ApS.

Köpeskillingen om 500 KSEK har lagts på räntefria skuldebrev som enligt överenskommelse ska kvittas mot totalt 250 000 B-aktier i Bolaget, således en teckningskurs om 2,00 kronor per aktie. Beslut om denna kvittningsemission har av styrelsen föreslagits ska tas av årstämman den 11 juni 2024.

Tilläggsköpeskillingen om 4 m SEK regleras först i mars 2026 och ska även den kvittas i sin helhet mot nyemitterade aktier i Bolaget till en teckningskurs om 2,00 kronor per aktie.

Lock-up

Samtliga säljare av Historia Group ApS har med sedvanliga undantag åtagit sig att inte sälja, eller på annat sätt överlåta, aktierna som emitteras till dem i den riktade emissionen fram till den 1 maj 2026.

”Vi välkomnar varmt Historia in i förlagsgruppen. Det här breddar vårt erbjudande i Danmark och innebär en väsentlig utökning av både bokkatalogen och antalet författare som vi representerar. Det starka kassaflöde som Historia har är också viktigt för en framgångsrik utveckling av hela den danska verksamheten”, säger Lars Rambe, VD Hoi Publishing.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.