Från Bokmässan till ny thriller om en begravningsentreprenör på tolv månader

Under ett av alla mingel på Bokmässan 2014 började Christina Granbom och Thomas Erikson att prata om att skriva spänningslitteratur. Väldigt snart gled konversationen över i tankar om ett gemensamt thrilleruniversum som ligger till grund för Av jord är du kommen. Man skulle kunna säga att det ”bara sa klick”.

- Det är som att det finns en motorväg mellan våra hjärnor, säger Christina när hon beskriver deras skrivprocess.

- Ja. Vi har aldrig behövt förklara oss. Vi bara förstår hur den andra tänker, säger Thomas. Fascinerande.

Att planera, skriva och ge ut en bok på tolv månader är i alla lägen en bedrift, att dessutom starta upp som nytt skrivarpar är minst sagt en utmaning. Men med Thomas erfarenhet och Christinas driv var det aldrig några tveksamheter.

Av jord är du kommen är alltså den första boken i thrillerserien av nya deckarparet Erikson/Granbom med begravningsentreprenören Rita Benson i huvudrollen. Två författarskap som tillsammans skapar en unik thriller.

Föreställ dig att någon inte bara rycker undan mattan under dina fötter, utan även försöker stjäla ditt golv. Ta ifrån dig allt du skapat under ett helt liv. När katastrofen är ett faktum - vad gör du? Hur skulle DU reagera? Vad är en person beredd att göra för att försörja sin familj när allting går åt helvete? En hel del ska det visa sig. Och om du är i begravningsbranschen finns ju alla möjligheter att ta saker och ting i egna händer.

Mer om författarna:

Thomas Erikson är beteendevetare, coach, föreläsare, ledarskapstränare och författare. Hittills har han gett ut tre böcker i thrillerserien om beteendevetaren Alex King och den storsäljande fackboken Omgiven av idioter. Christina Granbom är utbildad sjuksköterska och har jobbat med marknadsföring och PR i femton år. 2014 debuterande Christina med Morsarvet, och uppföljaren En god gärning kom ut våren 2015. Tillsammans bildar de författarparet Erikson/Granbom och Av jord är du kommen är första boken i thrillerserien om begravningsentreprenören Rita Benson.

Mer om boken:

Hon stirrar på skärmen. Siffrorna, eller kanske nollorna, lyser provocerande med sin frånvaro. Var är alla pengar, och var är hennes man? Rita Benson är dotter till den lilla stadens begravningsentreprenör, ett familjeföretag som hennes man tagit över och de tillsammans drivit i många år. Men nu är han som uppslukad av jorden, och Rita har skulder upp över öronen. Och folk i den lilla landsorten lever på tok för länge.

Så sker tre mord i den lilla staden, och egendomligt nog är alla offren barndomsvänner till Rita. Ett av offren ringde begravningsbyrån det sista hon gjorde, och polisen vill veta varför. Rita hotas nu av konkurs, hon jagas av kommunen som vill vräka begravningsbyrån, och sörjer dessutom sin far som i sviterna efter svärsonens bedrägeri tagit livet av sig. Till slut ser hon bara en utväg, en som kräver noggrann planering.

För mer information, kontakt med författaren och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta Marthina Elmqvist på: marthina@hoi.se al 0708-929594.